2019 was een keerpunt voor Tesla

2019 is een keerpunt geweest voor Tesla. “We hebben een sterke organische groei laten zien voor Model 3, keerden in de tweede jaarhelft terug naar winstgevendheid en realiseerden over het hele jaar 1,1 miljard dollar vrije kasstroom. Door voortdurende kostencontrole in het hele bedrijf bereikten we een sterke kas-opbrengst.”

Met die woorden leidt Tesla het bericht over een succesvol vierde kwartaal in. “De uitvoering van projecten is aanzienlijk verbeterd door de lessen die we hebben geleerd van de introductie van Model 3 in de VS. Daardoor konden we de productie van Model 3 in Gigafactory Shanghai binnen tien maanden na het begin van de bouw van de fabriek starten. Daarnaast wordt de productie van Model Y in Freemont op gang gebracht. Dat alles zou niet mogelijk zijn geweest zonder sterke vraag naar onze producten. Bijna alle bestellingen kwamen van nieuwe klanten die geen eerdere reservering hadden wat aantoont dat we veel verder reiken dan diegenen die al vroeg belangstelling toonden. Dit is, verbazingwekkend, bereikt zonder ook maar een cent aan reclame te besteden.”

Omzet groeit licht

Tesla realiseerde in Q4 een omzet van 7,384 miljard dollar, wat slechts twee procent meer was dan een jaar eerder maar wel 17 procent meer dan in het voorafgaande kwartaal. Die relatief lage omzetgroei komt doordat er meer goedkopere Model 3’en werden afgeleverd en door wat Tesla noemt de hogere leasemix. Van de omzet is ook één miljard dollar afkomstig van niet-auto activiteiten zoals zonnepanelen. De brutowinst kwam met 1,391 miljard dollar vier procent lager uit terwijl de nettowinst 25 procent lager was dan in Q4 van 2018. Verder realiseerde Tesla in de afgelopen drie maanden een vrije kasstroom van 1,013 miljard dollar, ruim 100 miljoen meer dan een jaar eerder. Juist dat punt stelt aandeelhouders gerust waardoor de koers op Wall Street opnieuw een sprong omhoog maakte.

Zoals eerder vermeld kwam de productie met 86.958 Model 3 en 17.933 Model S en X een stuk hoger uit dan een jaar eerder. Van die laatste twee duurdere modellen werden er echter ruim 7.000 minder gebouwd. Tesla meldt verder dat het eind 2019 beschikte over 429 service vestigingen, 50 meer dan een jaar eerder, en over 743 mobiele servicewagens vergeleken met 411 eind 2018. Per 31 december was de voorraad gebouwde auto’s net genoeg voor elf dagen verkoop, het laagste niveau in vier jaar tijd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

2019 was een keerpunt voor Tesla - Automobielmanagement.nl

2019 was een keerpunt voor Tesla

2019 is een keerpunt geweest voor Tesla. “We hebben een sterke organische groei laten zien voor Model 3, keerden in de tweede jaarhelft terug naar winstgevendheid en realiseerden over het hele jaar 1,1 miljard dollar vrije kasstroom. Door voortdurende kostencontrole in het hele bedrijf bereikten we een sterke kas-opbrengst.”

Met die woorden leidt Tesla het bericht over een succesvol vierde kwartaal in. “De uitvoering van projecten is aanzienlijk verbeterd door de lessen die we hebben geleerd van de introductie van Model 3 in de VS. Daardoor konden we de productie van Model 3 in Gigafactory Shanghai binnen tien maanden na het begin van de bouw van de fabriek starten. Daarnaast wordt de productie van Model Y in Freemont op gang gebracht. Dat alles zou niet mogelijk zijn geweest zonder sterke vraag naar onze producten. Bijna alle bestellingen kwamen van nieuwe klanten die geen eerdere reservering hadden wat aantoont dat we veel verder reiken dan diegenen die al vroeg belangstelling toonden. Dit is, verbazingwekkend, bereikt zonder ook maar een cent aan reclame te besteden.”

Omzet groeit licht

Tesla realiseerde in Q4 een omzet van 7,384 miljard dollar, wat slechts twee procent meer was dan een jaar eerder maar wel 17 procent meer dan in het voorafgaande kwartaal. Die relatief lage omzetgroei komt doordat er meer goedkopere Model 3’en werden afgeleverd en door wat Tesla noemt de hogere leasemix. Van de omzet is ook één miljard dollar afkomstig van niet-auto activiteiten zoals zonnepanelen. De brutowinst kwam met 1,391 miljard dollar vier procent lager uit terwijl de nettowinst 25 procent lager was dan in Q4 van 2018. Verder realiseerde Tesla in de afgelopen drie maanden een vrije kasstroom van 1,013 miljard dollar, ruim 100 miljoen meer dan een jaar eerder. Juist dat punt stelt aandeelhouders gerust waardoor de koers op Wall Street opnieuw een sprong omhoog maakte.

Zoals eerder vermeld kwam de productie met 86.958 Model 3 en 17.933 Model S en X een stuk hoger uit dan een jaar eerder. Van die laatste twee duurdere modellen werden er echter ruim 7.000 minder gebouwd. Tesla meldt verder dat het eind 2019 beschikte over 429 service vestigingen, 50 meer dan een jaar eerder, en over 743 mobiele servicewagens vergeleken met 411 eind 2018. Per 31 december was de voorraad gebouwde auto’s net genoeg voor elf dagen verkoop, het laagste niveau in vier jaar tijd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding