In 2019 zijn er in alle Britse autofabrieken samen 1,3 miljoen personenauto’s van de band gerold, dat is ruim veertien procent minder dan in het voorafgaande jaar en het laagste niveau in tien jaar tijd. De productie van het aantal bestel- en vrachtwagens daalde met bijna acht procent naar 78.270 terwijl er aan automotoren met 2,5 miljoen eenheden ruim zeven procent minder werden geproduceerd.

Groot-Brittannië is vrijdagavond om 24.00 uur – elf uur in Londen – officieel uit de Europese Unie getreden. In Brussel, Luxemburg en Straatsburg werd de Britse Union Jack gestreken, in heel Groot-Brittannië ging de blauwe Europese vlag neer. Tot eind dit jaar loopt er nog wel een overgangsperiode waarin feitelijk alles hetzelfde blijft maar daarna valt pas echt de bijl. Londen en Brussel moeten in die elf maanden zien te komen tot een nieuwe handelsovereenkomst maar of dat lukt is hoogst onzeker.

Frictieloos

De hoop dat de in- en uitvoer van producten, zoals auto’s en onderdelen daarvoor, maar ook het vrije verkeer van personen en geld net als nu ‘frictieloos’ zal blijven, wordt aan Britse kant steeds meer de bodem ingeslagen. “Wij volgen de Europese regels niet meer en willen onze eigen regels opstellen. Bedrijven moeten er daarom rekening mee houden dat het goederenverkeer van en naar de EU moeilijker zal worden,” roept premier Boris Johnson in een Brexit-toespraak.

De SMMT blijft, tegen beter weten in, toch pleiten voor zo vrij mogelijke handel om de auto-industrie met zijn vele duizenden banen te redden. Van alle in Britse fabrieken gebouwde auto’s is 80 procent bestemd voor de export, de overgrote meerderheid naar de Europese Unie. Directeur Mike Hawes: “De daling van de auto-fabricage naar het laagste niveau in bijna een decennium is een grote zorg. Elk land in de wereld wil een succesvolle autosector omdat dat een drijvende kracht vormt voor de handel, de productiviteit en de werkgelegenheid. Gezien de onzekerheid waarmee de sector geconfronteerd wordt, is het essentieel dat we onze wereldwijde concurrentiekracht weer terug krijgen. Dat begint met een ambitieus vrij handelsakkoord met Europa, één die garandeert dat alle automotive producten ge- en verkocht kunnen worden zonder tarieven en andere belemmeringen.”

Sluitingen

Een aantal grote autofabrikanten heeft de bui al zien hangen en vertrekt. Ford sluit net deze maanden een motorenfabriek in Wales en Honda doet in 2021 haar fabriek in Swindon op slot. De toekomst van de grote Nissan fabriek in Sunderland is, zoals eerder gemeld, hoogst onzeker. Dat Nissan heeft aangekondigd wereldwijd nog eens 4.200 banen te schrappen maakt de donkere wolken in Noord-Engeland er nog erger op. Verder heeft ook BMW meerdere malen gedreigd de Mini-fabriek in Oxford te sluiten als het door Brexit moeilijker of duurder wordt om auto’s naar Europa te vervoeren. Soortgelijke waarschuwingen zijn te horen rond de fabriek van Toyota in Burnaston. Jaguar Land Rover zit ook zonder Brexit al in de problemen met duizenden ontslagen als gevolg. Hawes zegt het niet met zoveel woorden maar algemeen wordt toch gevreesd dat de Brexit vandaag de dag al maar zeker volgend jaar de nekslag voor de Britse autosector kan betekenen.