De laatste aflevering van de IAA in Frankfurt was ronduit teleurstellend. Een groot aantal autofabrikanten liet verstek gaan en mede daardoor viel het bezoekersaantal terug van meer dan 800.000 in 2017 naar 560.000 in november 2019. Het VDA reageerde daarop met de aankondiging dat er gewerkt wordt ‘aan een fundamenteel nieuw concept’. “De IAA wordt geen autoshow meer maar een mobiliteitsplatform. Natuurlijk staat de auto ook straks in het middelpunt. Maar we willen ook de verbinding met andere vervoersmiddelen zoeken en de dialoog aangaan hoe we het verkeer op de beste manier vorm kunnen geven,” zo liet de inmiddels afgetreden voorzitter Bernhard Mattes weten.

Het VDA had Duitse steden uitgenodigd om met hun ideeën en plannen voor die nieuwe IAA te komen. Na een voorselectie konden zeven steden hun concepten vorige maand presenteren, waaronder ook Frankfurt am Main. “Ook het idee van Frankfurt was indrukwekkend. Maar na de beoordeling op alle relevante criteria zal de IAA 2021 niet meer in de Messe van Frankfurt plaatsvinden,” heeft het VDA besloten.

Berlijn

In plaats daarvan wordt verder onderhandeld met de drie genoemde steden, waaronder dus ook de hoofdstad Berlijn. “Dit besluit is voor het bestuur van het VDA niet makkelijk geweest. Zeventig jaar lang was de Main Metropool de stad van de IAA. Internationaal was dat ook een bekend begrip, de Frankfurt Motor Show. Het VDA dankt de stad Frankfurt en de Messe voor de lange, zeer goede en vertrouwensvolle samenwerking.”

In Frankfurt zelf wordt verdeeld gereageerd op de aankondiging. Enerzijds wordt betreurd dat de stad een aansprekend internationaal evenement kwijt raakt. De horeca-organisatie van de deelstaat Hessen spreekt dan ook van ‘een zwarte dag’ en vreest miljoenen minder inkomsten. Maar anderzijds droeg de autoshow de laatste jaren toch steeds minder bij aan de plaatselijke economie. Autofabrikanten beknibbelden steeds meer op de kosten voor hotels of taxi’s of bleven helemaal weg.