Ondanks lagere verkopen nam de omzet met 2,8 procent toe naar ruim 7,6 miljard euro. Dat was te danken een goede resultaten met de duurdere modellen zoals de nieuwe Range Rover Evoque en de vernieuwde Land Rover Discovery Sport. Bovendien ziet JLR de afzet in China weer sterk toenemen en worden ook in Noord-Amerika weer meer Jaguars en Land Rovers verkocht. Daarnaast weet de Britse autofabrikant dankzij Project Charge de kosten ook voortdurend terug te dringen. In het afgelopen kwartaal, het derde van het lopende boekjaar, ging het weer om ruim 180 miljoen euro aan operationele kosten, 238 miljoen aan lagere investeringen en nog eens 480 miljoen aan mindere voorraden. Dat alles resulteerde in een nettomarge (EBIT) van 3,3 procent en een brutomarge (EBITDA) van 10,8 procent. Rond de jaarwisseling had het bedrijf 4,6 miljard euro op de bank staan en een beschikbare leencapaciteit van nog eens ruim 2,2 miljard euro.

Herstel

“In dit derde kwartaal kon Jaguar Land Rover de omzet- en winstgroei vasthouden met het verdere transformeren van onze business. De omstandigheden in de auto industrie blijven uitdagend maar we zijn bemoedigd door het herstel van onze business in China en het succes van de nieuwe Range Rover Evoque. Onze pro-active en doortastende acties leiden tot een meer robuust en weerbarstig bedrijf,” aldus CEO dr Ralf Speth. Hij voegt daar aan toe dat de verbeterde financiële situatie ‘de volgende fase van onze pijplijn van nieuwe modellen en technologieën, met een keus uit elektrische, benzine of diesel aandrijving, ondersteunt’.

Jaguar Land Rover heeft tegelijkertijd bevestigd dat Speth zijn in september aflopende contract niet wil verlengen. Hij blijft wel aan als commissaris van motorbedrijf Tata Motors.

Lees ook: Baas van Land Rover stapt op