Ford blijft financieel zwaar teleurstellen

Ford heeft in het laatste kwartaal van 2019 een verlies geleden van 1,7 miljard dollar. Dat is te wijten aan een eerder gemelde buitengewone last van 2,2 miljard wegens pensioenkosten. Ford heeft naast de pensioenlasten echter ook te kampen met lagere verkopen, hogere garantiekosten en hoge investeringen in elektrisch en automatisch rijden.

Door dat alles daalde de operationele winst in de auto-activiteiten in het kwartaal met 81 procent naar 215 miljoen. Door het kwartaalverlies werd de winst over het hele jaar vrijwel weggevaagd tot net 84 miljoen dollar – op een omzet van 156 miljard dollar – terwijl in 2018 nog 3,7 miljard winst werd gedraaid.

“Financieel bleven de prestaties ver onder onze verwachtingen, vooral omdat de operationele uitvoering waar we anders zo goed in zijn op geen stukken na goed was. We erkennen dat, nemen er de verantwoordelijkheid voor en hebben veranderingen doorgevoerd,” aldus CEO Jim Hackett. Omdat het tijd zal kosten om die veranderingen door te voeren verwacht Ford dat de winst voor het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw meer dan 1,1 miljard dollar lager uit zal kunnen komen.

Winst in Europa

In Europa kon Ford het kwartaal afsluiten met een winst van 21 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog 199 miljoen dollar verlies werd geschreven. Ford bevestigt nog eens dat het zes Europese fabrieken sluit en alles bij elkaar 12.000 banen schrapt. De activiteiten in Europa worden geconcentreerd op bestelwagens, samen met VW, een beperkt aantal personenauto’s en enkele ‘iconic nameplates’ zoals de Mustang. Verder gaan de zaken in China iets beter hoewel Ford nog niet in kan schatten wat de gevolgen zijn van de uitbraak van het coronavirus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ford blijft financieel zwaar teleurstellen - Automobielmanagement.nl

Ford blijft financieel zwaar teleurstellen

Ford heeft in het laatste kwartaal van 2019 een verlies geleden van 1,7 miljard dollar. Dat is te wijten aan een eerder gemelde buitengewone last van 2,2 miljard wegens pensioenkosten. Ford heeft naast de pensioenlasten echter ook te kampen met lagere verkopen, hogere garantiekosten en hoge investeringen in elektrisch en automatisch rijden.

Door dat alles daalde de operationele winst in de auto-activiteiten in het kwartaal met 81 procent naar 215 miljoen. Door het kwartaalverlies werd de winst over het hele jaar vrijwel weggevaagd tot net 84 miljoen dollar – op een omzet van 156 miljard dollar – terwijl in 2018 nog 3,7 miljard winst werd gedraaid.

“Financieel bleven de prestaties ver onder onze verwachtingen, vooral omdat de operationele uitvoering waar we anders zo goed in zijn op geen stukken na goed was. We erkennen dat, nemen er de verantwoordelijkheid voor en hebben veranderingen doorgevoerd,” aldus CEO Jim Hackett. Omdat het tijd zal kosten om die veranderingen door te voeren verwacht Ford dat de winst voor het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw meer dan 1,1 miljard dollar lager uit zal kunnen komen.

Winst in Europa

In Europa kon Ford het kwartaal afsluiten met een winst van 21 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog 199 miljoen dollar verlies werd geschreven. Ford bevestigt nog eens dat het zes Europese fabrieken sluit en alles bij elkaar 12.000 banen schrapt. De activiteiten in Europa worden geconcentreerd op bestelwagens, samen met VW, een beperkt aantal personenauto’s en enkele ‘iconic nameplates’ zoals de Mustang. Verder gaan de zaken in China iets beter hoewel Ford nog niet in kan schatten wat de gevolgen zijn van de uitbraak van het coronavirus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding