Analyse: Tesla en de tulpenmanie

Wat hebben Tesla en een doos tulpenbollen gemeen ? Een ongelofelijke prijsstijging – bij Tesla koersstijging – die ogenschijnlijk niets meer met de realiteit te maken heeft. Bij de tulpenbollen ging het precies 381 jaar geleden, op 5 februari 1637, fout, bij Tesla leek de bubbel gisteravond te barsten. Ook op 5 februari, maar dan 2020.

In onze Gouden Eeuw, zo rond 1635, schoot de prijs van de toen net nieuwe tulpenbollen in de Nederlanden als een raket omhoog. Veel schatrijke Amsterdammers zagen de bollen nooit maar handelden speculatief. Op het hoogtepunt wisselden partijen soms tien keer op een dag van eigenaar, steeds met een aanzienlijk hogere prijs. Uiteindelijk klapte de markt op 5 februari 1637 in elkaar waardoor veel speculanten failliet gingen.

Lijkt op Tesla, nietwaar? De koers van Tesla op Wall Street ging dinsdag met 14 procent omhoog na een stijging met 20 procent op maandag. Dinsdag stond enige tijd 996 dollar per aandeel, vlakbij de magische grens van 1.000 dollar. Sinds oktober is een aandeeltje Tesla daarmee al 230 procent meer waard geworden. Of was, want woensdag ging het opeens fout en leverde Tesla bijna 18 procent in naar een nog altijd respectabele 734 dollar.

De koerssprong van de afgelopen weken was te danken aan de goede berichten die Elon Musk eindelijk uit de koker laat komen. Zijn bedrijf kon vorig jaar 365.300 nieuwe auto’s afleveren, dat is 42 procent meer dan in 2018. Van al die auto’s kwamen er 30.911 naar ons land, waarvan 12.482 in december. Musk heeft beloofd dit jaar de kaap van een half miljoen auto’s met gemak te halen en dat lijkt hij ook waar te kunnen maken, zeker nu de Chinese Gigafactory in Shanghai in productie is gekomen en in Fremont de lancering van de duurdere Model Y er aan staat te komen. Als alles goed gaat kan de bouw van de Europese fabriek in Berlijn dit jaar beginnen waarna er in 2021 de eerste auto’s van de band rollen. Musk heeft bovendien ook nog eens via zijn geliefde Twitter een ballonnetje opgelaten over een volgende Gigafactory in Texas.

Financieel gezien maakte Tesla in de laatste twee kwartalen een overtuigende winst van 726 miljoen dollar. In het vierde kwartaal kwam de operationele marge uit op 4,9 procent wat helemaal niet slecht is in de hedendaagse autowereld. Musk onderstreepte daarbij dat de kasstroom nu voldoende is om de onderneming op eigen kracht draaiende te houden waarmee een eerdere grote vrees van beleggers is weggenomen. Vergeet ook niet dat Tesla niet alleen auto’s maakt maar, na de overname van zusterbedrijf Solar City, ook sterk zit in de enorme groeimarkt van de zonne-energie.

Ook op termijn lijkt Tesla het tij voorlopig mee te hebben. In de hele wereld zetten landen in op elektrische auto’s om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voorlopig zal dat nog wel met flinke subsidies gepaard gaan, ook in ons land in het kader van het Klimaatakkoord. Tesla heeft daarbij tot nu toe een voorsprong, zowel in modellen, technologische kennis als met de minstens zo belangrijke spraakmakendheid. Daar zorgt topman Musk wel voor, al dan stoned of niet. Wie ergens met een Tesla voor de deur komt, kan nog steeds op een opmerking of zelfs bewonderende blikken rekenen. De uitspraak van Musk ‘dat we geen cent aan reclame besteden’ is daarbij veelzeggend genoeg.

En toch lijkt de explosie van de beurskoers op een manie, zoals bij de tulpen dus. Na een spectaculair begin van de beursweek kwam gisteren opeens de realiteit. Analisten nemen aan dat de plotselinge koersval te maken heeft met de aankondiging dat de fabriek in Shanghai zeker twee weken stil ligt vanwege het coronavirus. Zo’n op het oog haast administratief bericht was voldoende om de Tesla jagers weer met beide benen op de grond te zetten. Misschien krijgen de shortsellers, die al tijden gokken op een forse koersdaling, toch nog gelijk en kunnen ze hun miljardenverlies alsnog in winst omzetten. Welke kant het vandaag en de komende weken met Tesla op Wall Street opgaat, is nu volstrekt in nevelen gehuld. Wie het weet mag het zeggen. En kan daarmee erg rijk worden. Feit is dat het Amerikaanse automerk momenteel meer waard is op de beurs dan Volkswagen Groep dat meer dan 10 miljoen auto’s per jaar verkoopt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

TESLA waarde is Energy, Mobility, Supercharger, Storage.
De waarde van fossiele olie gasindustrie, fossiele auto industrie, gecombineerd.
Tesla koers stabiliseert en gaat weer omhoog. no limit.
geen tulpenbol.

Geplaatst door: Will Eisinga op
Analyse: Tesla en de tulpenmanie - Automobielmanagement.nl

Analyse: Tesla en de tulpenmanie

Wat hebben Tesla en een doos tulpenbollen gemeen ? Een ongelofelijke prijsstijging – bij Tesla koersstijging – die ogenschijnlijk niets meer met de realiteit te maken heeft. Bij de tulpenbollen ging het precies 381 jaar geleden, op 5 februari 1637, fout, bij Tesla leek de bubbel gisteravond te barsten. Ook op 5 februari, maar dan 2020.

In onze Gouden Eeuw, zo rond 1635, schoot de prijs van de toen net nieuwe tulpenbollen in de Nederlanden als een raket omhoog. Veel schatrijke Amsterdammers zagen de bollen nooit maar handelden speculatief. Op het hoogtepunt wisselden partijen soms tien keer op een dag van eigenaar, steeds met een aanzienlijk hogere prijs. Uiteindelijk klapte de markt op 5 februari 1637 in elkaar waardoor veel speculanten failliet gingen.

Lijkt op Tesla, nietwaar? De koers van Tesla op Wall Street ging dinsdag met 14 procent omhoog na een stijging met 20 procent op maandag. Dinsdag stond enige tijd 996 dollar per aandeel, vlakbij de magische grens van 1.000 dollar. Sinds oktober is een aandeeltje Tesla daarmee al 230 procent meer waard geworden. Of was, want woensdag ging het opeens fout en leverde Tesla bijna 18 procent in naar een nog altijd respectabele 734 dollar.

De koerssprong van de afgelopen weken was te danken aan de goede berichten die Elon Musk eindelijk uit de koker laat komen. Zijn bedrijf kon vorig jaar 365.300 nieuwe auto’s afleveren, dat is 42 procent meer dan in 2018. Van al die auto’s kwamen er 30.911 naar ons land, waarvan 12.482 in december. Musk heeft beloofd dit jaar de kaap van een half miljoen auto’s met gemak te halen en dat lijkt hij ook waar te kunnen maken, zeker nu de Chinese Gigafactory in Shanghai in productie is gekomen en in Fremont de lancering van de duurdere Model Y er aan staat te komen. Als alles goed gaat kan de bouw van de Europese fabriek in Berlijn dit jaar beginnen waarna er in 2021 de eerste auto’s van de band rollen. Musk heeft bovendien ook nog eens via zijn geliefde Twitter een ballonnetje opgelaten over een volgende Gigafactory in Texas.

Financieel gezien maakte Tesla in de laatste twee kwartalen een overtuigende winst van 726 miljoen dollar. In het vierde kwartaal kwam de operationele marge uit op 4,9 procent wat helemaal niet slecht is in de hedendaagse autowereld. Musk onderstreepte daarbij dat de kasstroom nu voldoende is om de onderneming op eigen kracht draaiende te houden waarmee een eerdere grote vrees van beleggers is weggenomen. Vergeet ook niet dat Tesla niet alleen auto’s maakt maar, na de overname van zusterbedrijf Solar City, ook sterk zit in de enorme groeimarkt van de zonne-energie.

Ook op termijn lijkt Tesla het tij voorlopig mee te hebben. In de hele wereld zetten landen in op elektrische auto’s om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voorlopig zal dat nog wel met flinke subsidies gepaard gaan, ook in ons land in het kader van het Klimaatakkoord. Tesla heeft daarbij tot nu toe een voorsprong, zowel in modellen, technologische kennis als met de minstens zo belangrijke spraakmakendheid. Daar zorgt topman Musk wel voor, al dan stoned of niet. Wie ergens met een Tesla voor de deur komt, kan nog steeds op een opmerking of zelfs bewonderende blikken rekenen. De uitspraak van Musk ‘dat we geen cent aan reclame besteden’ is daarbij veelzeggend genoeg.

En toch lijkt de explosie van de beurskoers op een manie, zoals bij de tulpen dus. Na een spectaculair begin van de beursweek kwam gisteren opeens de realiteit. Analisten nemen aan dat de plotselinge koersval te maken heeft met de aankondiging dat de fabriek in Shanghai zeker twee weken stil ligt vanwege het coronavirus. Zo’n op het oog haast administratief bericht was voldoende om de Tesla jagers weer met beide benen op de grond te zetten. Misschien krijgen de shortsellers, die al tijden gokken op een forse koersdaling, toch nog gelijk en kunnen ze hun miljardenverlies alsnog in winst omzetten. Welke kant het vandaag en de komende weken met Tesla op Wall Street opgaat, is nu volstrekt in nevelen gehuld. Wie het weet mag het zeggen. En kan daarmee erg rijk worden. Feit is dat het Amerikaanse automerk momenteel meer waard is op de beurs dan Volkswagen Groep dat meer dan 10 miljoen auto’s per jaar verkoopt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

TESLA waarde is Energy, Mobility, Supercharger, Storage.
De waarde van fossiele olie gasindustrie, fossiele auto industrie, gecombineerd.
Tesla koers stabiliseert en gaat weer omhoog. no limit.
geen tulpenbol.

Geplaatst door: Will Eisinga op