Europese fabriek Fiat mogelijk dicht vanwege virus

Fiat Chrysler Automobiles heeft gewaarschuwd dat het de productie in één van haar Europese fabrieken mogelijk stil moet leggen. Chinese leveranciers kunnen vanwege de uitbraak van het coronavirus geen onderdelen leveren. Eerder deelde Hyundai al mee dat haar Koreaanse fabrieken om dezelfde reden plat liggen.

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

Volgens CEO Mike Manley worden vier leveranciers getroffen door de uitbraak. Eén daarvan maakt ‘kritieke’ onderdelen die essentieel zijn voor de productie. Als het tot een stilstand komt, dan gebeurt dat pas over minstens twee weken. “Dan weten we of de leveranties aan één van onze fabrieken in Europa inderdaad stoppen.’’ Als de problemen de hele maand februari voortduren dan komen ook de andere drie leveranciers in China in de problemen, aldus Manley. FCA zoekt wel inderhaast naar alternatieven ‘maar dat kost tijd omdat producten gekeurd en gecertificeerd moeten worden’.

Lagere winst

FCA heeft een niet al te best jaar achter de rug, blijkt uit de donderdag gepubliceerde cijfers. De nettowinst kwam 19 procent lager uit op 2,7 miljard euro. Ook de omzet daalde met twee procent naar 108,2 miljard euro. Dat resultaat werd nog redelijk goed gemaakt door een flink hogere winst in het vierde kwartaal. Het aantal afgeleverde voertuigen lag met bijna 4,42 miljoen negen procent lager, deels door wat FCA noemt ‘dealer discipline’ maar ook door minder verkopen in China. In de regio Europa, Midden-Oosten, Afrika werden 1.272.000 auto’s geleverd, eveneens negen procent minder dan in 2018. FCA komt in deze regio uit op een verlies van zes miljoen euro, dat is 412 miljoen euro slechter dan een jaar eerder. Dat komt door lagere verkopen, hogere kortingen en andere ‘incentives’ en hogere productiekosten wat deels werd gecompenseerd door besparingen op de reclame-uitgaven.

Maserati

Waar nog van succes gesproken kan worden, is dat vooral te danken aan Jeep en Ram. In de toelichting op de jaarcijfers worden Fiat of de zustermerken Alfa Romeo of Lancia verder niet genoemd. Wel komt Maserati voor omdat dat een apart bedrijf is binnen de groep. Die tak leed een jaarverlies van 199 miljoen euro, 350 miljoen slechter dan een jaar eerder. Maserati verkocht met 19.300 exemplaren ook 45 procent minder auto’s dan in 2018.

Manley noemt 2019 desalniettemin een historisch jaar vanwege de aankondiging van de fusie met PSA. Die zal volgens het jaarbericht eind dit jaar of begin 2021 een feit moeten zijn. Voor 2020 verwacht de CEO verder dat Fiat Chrysler Automobiles een iets hogere aangepaste winst zal kunnen draaien dan in het afgelopen jaar.

Europese fabriek Fiat mogelijk dicht vanwege virus - Automobielmanagement.nl

Europese fabriek Fiat mogelijk dicht vanwege virus

Fiat Chrysler Automobiles heeft gewaarschuwd dat het de productie in één van haar Europese fabrieken mogelijk stil moet leggen. Chinese leveranciers kunnen vanwege de uitbraak van het coronavirus geen onderdelen leveren. Eerder deelde Hyundai al mee dat haar Koreaanse fabrieken om dezelfde reden plat liggen.

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

Volgens CEO Mike Manley worden vier leveranciers getroffen door de uitbraak. Eén daarvan maakt ‘kritieke’ onderdelen die essentieel zijn voor de productie. Als het tot een stilstand komt, dan gebeurt dat pas over minstens twee weken. “Dan weten we of de leveranties aan één van onze fabrieken in Europa inderdaad stoppen.’’ Als de problemen de hele maand februari voortduren dan komen ook de andere drie leveranciers in China in de problemen, aldus Manley. FCA zoekt wel inderhaast naar alternatieven ‘maar dat kost tijd omdat producten gekeurd en gecertificeerd moeten worden’.

Lagere winst

FCA heeft een niet al te best jaar achter de rug, blijkt uit de donderdag gepubliceerde cijfers. De nettowinst kwam 19 procent lager uit op 2,7 miljard euro. Ook de omzet daalde met twee procent naar 108,2 miljard euro. Dat resultaat werd nog redelijk goed gemaakt door een flink hogere winst in het vierde kwartaal. Het aantal afgeleverde voertuigen lag met bijna 4,42 miljoen negen procent lager, deels door wat FCA noemt ‘dealer discipline’ maar ook door minder verkopen in China. In de regio Europa, Midden-Oosten, Afrika werden 1.272.000 auto’s geleverd, eveneens negen procent minder dan in 2018. FCA komt in deze regio uit op een verlies van zes miljoen euro, dat is 412 miljoen euro slechter dan een jaar eerder. Dat komt door lagere verkopen, hogere kortingen en andere ‘incentives’ en hogere productiekosten wat deels werd gecompenseerd door besparingen op de reclame-uitgaven.

Maserati

Waar nog van succes gesproken kan worden, is dat vooral te danken aan Jeep en Ram. In de toelichting op de jaarcijfers worden Fiat of de zustermerken Alfa Romeo of Lancia verder niet genoemd. Wel komt Maserati voor omdat dat een apart bedrijf is binnen de groep. Die tak leed een jaarverlies van 199 miljoen euro, 350 miljoen slechter dan een jaar eerder. Maserati verkocht met 19.300 exemplaren ook 45 procent minder auto’s dan in 2018.

Manley noemt 2019 desalniettemin een historisch jaar vanwege de aankondiging van de fusie met PSA. Die zal volgens het jaarbericht eind dit jaar of begin 2021 een feit moeten zijn. Voor 2020 verwacht de CEO verder dat Fiat Chrysler Automobiles een iets hogere aangepaste winst zal kunnen draaien dan in het afgelopen jaar.