Zowel de Britten als de EU zouden dan handelstarieven moeten invoeren op basis van de World Trade Organization WTO. Hiermee zou de in- en uitvoer van auto’s, zoals in het Britse Sunderland gebouwde Nissans, of van onderdelen daarvoor te duur worden.

Financial Times

Dat blijkt uit een verklaring die Nissan Europe heeft uitgegeven naar aanleiding van een verhaal in de Financial Times. Daarin werd gesteld dat Nissan een scenario op de plank heeft liggen om zich bij zo’n harde Brexit volledig op de Britse markt te concentreren met als doel een aandeel van rond de 20 procent te veroveren. Andere Europese landen zou Nissan dan geheel of grotendeels links laten liggen.

Niet duurzaam

Maar van dergelijke plannen is geen sprake, aldus Nissan Europe. “We ontkennen dat een dergelijk rampenplan bestaat. We hebben elke mogelijke vertakking van Brexit gemodelleerd en het feit blijft dat ons hele bedrijf zowel in het VK als in Europa niet duurzaam is in het geval van WTO-tarieven. We willen dat ons Britse team van meer dan 7.000 mensen de best mogelijke kans op toekomstig succes heeft, en daarom blijven we UK en EU-onderhandelaars aansporen om samen te werken aan een evenwichtige Brexit die wederzijds voordelige handel blijft aanmoedigen.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding