Als COO wordt Farley (foto) verantwoordelijk voor alle markten in de wereld, de operationele auto-activiteiten, autonome voertuigen en Ford Smart Mobility. Hij was tot nu toe belast met de strategie van de onderneming en bracht in die rol onder meer de samenwerking met Volkswagen en recent met EV-bouwer Rivian op gang. Farley is als COO nu ook als ‘kroonprins’ de gedoodverfde opvolger van CEO Jim Hackett. Die rol leek tot nu toe weggelegd voor Hinrichs maar die grijpt er dus naast. In Amerikaanse autokringen wordt de kans groot geacht dat Hackett’s dagen eveneens zijn geteld. “Het kan nog negen maanden duren, het kan nog anderhalf jaar duren, maar ze komen met de aankondiging dat Farley Hackett opvolgt,’’ aldus een analist in Chicago.

Kantoormeubelen

Hackett had voor zijn benoeming bij Ford, bijna drie jaar geleden, geen ervaring in de auto-industrie maar was de baas bij een fabrikant van kantoormeubelen. Hij werd door bestuursvoorzitter Bill Ford binnengehaald om orde op zaken te stellen maar moest vorige week opnieuw teleurstellende resultaten melden. Door een verlies van 1,7 miljard dollar in het laatste kwartaal kwam de winst over heel 2019 uit op een schamele 84 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog 3,7 miljard winst werd gedraaid. De nettomarge was daarmee nagenoeg nul vergeleken met een toch al magere 2,3 procent in het voorafgaande jaar. Dat bericht werd door Wall Street afgestraft met een nieuwe daling van 9,5 procent waarmee Ford onder het bewind van Hackett op de beurs een kwart minder waard is geworden. Daarnaast kwam het aantal verkochte auto’s met 5.386.000 ook tien procent lager uit dan in 2018.