Het Duitse VW-concern is uitgekomen op 10,97 miljoen afgeleverde voertuigen, 1,3 procent meer dan in 2018. Van al die auto’s kwamen er 6,26 miljoen van het merk Volkswagen, slechts een half procentje meer dan in 2018. De groei binnen de groep komt vooral voor rekening van Seat met bijna elf procent plus en Porsche dat een kleine tien procent meer auto’s verkocht.

Alliantie

Toyota, dat de lijst onafgebroken aanvoerde van 2008 tot en met 2015, kwam inclusief haar dochtermerken op 10,74 miljoen voertuigen. De Japanners zaten daarmee 1,4 procent boven het peil van 2018 waarmee het gat met de nummer één is verkleind tot 230.000 eenheden. Renault/Nissan/Mitsubishi, dat de koppositie in 2018 onder leiding van Carlos Ghosn eenmalig kon veroveren, viel 5,6 procent terug naar 10,16 miljoen auto’s. De pijn zit vooral bij Nissan dat met 5,18 miljoen exemplaren een daling van 8,4 procent moest verwerken.

Op flinke afstand volgt General Motors met 7,72 miljoen stuks, 7,8 procent minder dan een jaar eerder. General Motors was zeventig jaar lang veruit de grootste autofabrikant ter wereld maar moest die positie in 2007 afstaan. In 2017 liepen de productiecijfers al fors terug door de verkoop van Opel/Vauxhall aan PSA en die trend gaat nu door. Vijfde op de ranglijst blijft Hyundai/Kia dat wereldwijd 7,19 miljoen auto’s wist te verkopen, een daling met twee procent.

Honda

Ford komt op de zesde plaats niet verder dan 5,39 miljoen voertuigen, bijna tien procent minder dan in 2018. Dat is, zoals eerder gemeld, deels bewust beleid door het schrappen van een reeks modellen en terugdraaien van de productie. Op de zevende plaats staat een merk dat in Nederland tegenwoordig een ondergeschikte rol speelt, Honda met 5,17 miljoen stuks. Honda kon de schade wereldwijd beperkt houden tot 3,3 procent daling waardoor het haar positie op de ranglijst kon verstevigen.

Honda wordt dan weer gevolgd door Fiat Chrysler Automobiles met 4,42 miljoen exemplaren wat wel weer negen procent minder is dan in 2018. Groupe PSA staat als negende op de lijst met 3,49 miljoen, tien procent lager, terwijl de top 10 wordt afgesloten door Suzuki dat vooral dankzij haar sterke positie in India op 3,01 miljoen stuks is uitgekomen. Als overigens de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA dit jaar een feit zou worden, dan komt die groep op basis van de cijfers over 2019 met 7,91 miljoen voertuigen tot een vierde plaats op de ranglijst.