Elon Musk: accuproductie ‘van fundamenteel belang en extreem moeilijk’

Een gebrek aan batterijen kan de uitrol van EV’s vertragen. Ook bij Tesla speelt dit probleem zo blijkt uit de woorden van Elon Musk die vorige week, tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers van 2019, de accuproductie ‘van fundamenteel belang en extreem moeilijk’ noemde.

Tesla werft eerste mensen voor fabriek in Berlijn

Tesla wil van een premium nichefabrikant uitgroeien tot een wereldspeler met massaproducten. Remt de afhankelijkheid van grondstoffen als lithium en kobalt de productie misschien af, ondanks een verdubbeling van de productie van minder dan 40.000 ton lithiumcarbonaat in 2016 naar 80.000 ton in 2018 ? “Voor zover we weten brengt de aanvoer van lithium de productie van lithiumcellen niet in gevaar,” laat energie-analist Maria Chavez van consultant Guidehouse weten.

Lithium

Ook zijn er geen aanwijzingen dat de voorraad lithium uitgeput zou raken. Wel merkt Chavez op dat Tesla en andere fabrikanten desondanks plannen hebben aangekondigd om batterijen te produceren met minder lithium en ook minder nikkel en kobalt. Musk wil helemaal stoppen met kobalt, een grondstof die voornamelijk wordt gewonnen in Congo onder slechte arbeidsomstandigheden. Volgens professor James McKone van de universiteit van Pittsburgh werkt de industrie inmiddels op veel grotere schaal aan chemische samenstellingen die 90 procent van het kobalt vervangen door ander metalen; grondstoffen die eenvoudiger gewonnen kunnen worden.

Capaciteitsprobleem

De belangrijkste reden waarom Tesla te weinig accupakketten heeft is eerder een capaciteitsprobleem dat wordt veroorzaakt door de enorme groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Het merk heeft sinds de oprichting in 2003 zo’n 900.000 auto’s geproduceerd, waarvan ruim tweederde na de introductie van de instapversie van de Model 3 in 2017. De batterijproductie is weliswaar ook toegenomen maar blijft desondanks achter bij de vraag. In 2018 werd in de Nevada Gigafactory een jaarlijkse productiecapaciteit bereikt van 20 gigawattuur, meer dan alle andere fabrikanten bij elkaar. In 2019 produceerde Tesla al 35 gigawattuur aan batterijen. Er is echter meer nodig, Musk wil naar een jaarlijkse productie van 1 terawattuur, veel meer dan de gehele wereldwijde capaciteit. Volgens onderzoeksbureau Wood Mackenzie ligt die capaciteit nu op 285 gigawattuur en in 2026 op 777 gigawattuur.

Vraag en aanbod

Om productie veilig te stellen bouwt Tesla niet alleen aan verschillende nieuwe Gigafactories, waaronder eentje in de buurt van Berlijn, er zijn ook verschillende deals met batterijfabrikanten waaronder Panasonic, het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Chem. “Wat mij betreft is het allemaal gewoon een kwestie van aanbod dat aan de vraag probeert te voldoen,” laat een analist van onderzoeksbureau GlobalData weten. “Wat dat met de prijs van lithium gaat doen en de prijs van onze elektrische auto’s is weer een andere vraag.”

Elon Musk: accuproductie ‘van fundamenteel belang en extreem moeilijk’ - Automobielmanagement.nl

Elon Musk: accuproductie ‘van fundamenteel belang en extreem moeilijk’

Een gebrek aan batterijen kan de uitrol van EV’s vertragen. Ook bij Tesla speelt dit probleem zo blijkt uit de woorden van Elon Musk die vorige week, tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers van 2019, de accuproductie ‘van fundamenteel belang en extreem moeilijk’ noemde.

Tesla werft eerste mensen voor fabriek in Berlijn

Tesla wil van een premium nichefabrikant uitgroeien tot een wereldspeler met massaproducten. Remt de afhankelijkheid van grondstoffen als lithium en kobalt de productie misschien af, ondanks een verdubbeling van de productie van minder dan 40.000 ton lithiumcarbonaat in 2016 naar 80.000 ton in 2018 ? “Voor zover we weten brengt de aanvoer van lithium de productie van lithiumcellen niet in gevaar,” laat energie-analist Maria Chavez van consultant Guidehouse weten.

Lithium

Ook zijn er geen aanwijzingen dat de voorraad lithium uitgeput zou raken. Wel merkt Chavez op dat Tesla en andere fabrikanten desondanks plannen hebben aangekondigd om batterijen te produceren met minder lithium en ook minder nikkel en kobalt. Musk wil helemaal stoppen met kobalt, een grondstof die voornamelijk wordt gewonnen in Congo onder slechte arbeidsomstandigheden. Volgens professor James McKone van de universiteit van Pittsburgh werkt de industrie inmiddels op veel grotere schaal aan chemische samenstellingen die 90 procent van het kobalt vervangen door ander metalen; grondstoffen die eenvoudiger gewonnen kunnen worden.

Capaciteitsprobleem

De belangrijkste reden waarom Tesla te weinig accupakketten heeft is eerder een capaciteitsprobleem dat wordt veroorzaakt door de enorme groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Het merk heeft sinds de oprichting in 2003 zo’n 900.000 auto’s geproduceerd, waarvan ruim tweederde na de introductie van de instapversie van de Model 3 in 2017. De batterijproductie is weliswaar ook toegenomen maar blijft desondanks achter bij de vraag. In 2018 werd in de Nevada Gigafactory een jaarlijkse productiecapaciteit bereikt van 20 gigawattuur, meer dan alle andere fabrikanten bij elkaar. In 2019 produceerde Tesla al 35 gigawattuur aan batterijen. Er is echter meer nodig, Musk wil naar een jaarlijkse productie van 1 terawattuur, veel meer dan de gehele wereldwijde capaciteit. Volgens onderzoeksbureau Wood Mackenzie ligt die capaciteit nu op 285 gigawattuur en in 2026 op 777 gigawattuur.

Vraag en aanbod

Om productie veilig te stellen bouwt Tesla niet alleen aan verschillende nieuwe Gigafactories, waaronder eentje in de buurt van Berlijn, er zijn ook verschillende deals met batterijfabrikanten waaronder Panasonic, het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Chem. “Wat mij betreft is het allemaal gewoon een kwestie van aanbod dat aan de vraag probeert te voldoen,” laat een analist van onderzoeksbureau GlobalData weten. “Wat dat met de prijs van lithium gaat doen en de prijs van onze elektrische auto’s is weer een andere vraag.”