De topman benadrukt daarbij dat de financiële resultaten zwaar onder druk staan door de aanpassingen die ook Daimler moet doorvoeren vanwege de snelle technologische veranderingen. Het Duitse bedrijf voerde de uitgaven voor R&D op van 9,1 naar 9,7 miljard euro. “De toekomst voor de Daimler Groep ligt in CO2-neutrale mobiliteit en in digitalisering. Om dat te bereiken hebben we de uitgaven in nieuwe technologieën fors opgevoerd. We zijn vastbesloten om te profiteren van ons technologische leiderschap en tegelijkertijd de winstgevendheid belangrijk op te voeren,’’ aldus Källenius.

Verlies bij bestelwagens

Uit de cijfers blijkt dat de pijn vooral zit bij de bestelwagens. Mercedes-Benz Vans maakte vorig jaar een brutoverlies van ruim drie miljard euro terwijl een jaar eerder nog 312 miljoen winst werd gedraaid. De personenwagentak kwam op een brutowinst van 3,36 miljard, vijf procent minder dan in 2018, terwijl de brutowinst op vrachtwagens met 11 procent daalde naar 2,46 miljard. Maar daarnaast wordt ook Daimler achtervolgd door dieselgate. Eerder in 2019 boekte het concern 5,4 miljard euro aan buitengewone lasten af vanwege eventuele boetes en vergoedingen aan dieselrijders. Zowel in Duitsland zelf als in de VS lopen ook nog juridische onderzoeken wegens gesjoemel met Mercedessen.

Banen schrappen

In de publicatie van de voorlopige jaarcijfers bevestigt Daimler dat het tot 2022 1,4 miljard op de personeelskosten wil besparen. Daarbij wordt echter niet gezegd dat er nog eens 5.000 banen worden geschrapt, zoals Duitse media stellen. Al eerder heeft Daimler meegedeeld wereldwijd 10.000 arbeidsplaatsen kwijt te willen. Dat moet volgens het jaarbericht ‘op een sociaal verantwoorde manier gebeuren, inclusief het verdwijnen van management posities.’