Kwam er in 2018 nog een goede 1,5 miljard binnen van die belangen, vorig jaar moest Renault zelfs 190 miljoen bijpassen. Daarnaast moest Renault in Frankrijk zelf ook 753 miljoen aan achterstallige belasting betalen. De omzet kwam met 55,5 miljard euro 3,3 procent lager uit.

Ambitieus

De operationele winst ging echter ook sterk achteruit van 2,987 miljard euro in 2018 naar 2,105 miljard euro in het afgelopen jaar, een daling met 30 procent. Het aantal door de groep verkochte auto’s was met rond de 3,8 miljoen 3,4 procent lager. Zoals eerder gemeld werden vooral minder auto’s verkocht in Turkije, Argentinië en Algerije. De resultaten zijn volgens interim directeur Clotilde Delbos weliswaar teleurstellend maar komen wel overeen met de eerder naar beneden bijgestelde verwachtingen. Renault wijst er daarbij op dat het sinds kort in Europa ‘een ambitieus prijsbeleid voert,’ met name met de nieuwe Clio.

Corona

Groupe Renault verwacht dat de automarkt in Europa dit jaar minstens drie procent krimpt. Ook op belangrijke markten als Rusland (met dochter Avtovaz) en Brazilië wordt een lagere afzet verwacht. Gezien de moeilijk voorspelbare situatie in Europa door nieuwe reguleringen en de vereiste grote investeringen ter voorbereiding op de toekomst hoopt de Franse autogroep de omzet in 2020 op hetzelfde peil te houden. De operationele marge kan uitkomen tussen drie en vier procent. Bij die voorspelling zijn eventuele gevolgen van de crisis rond het coronavirus niet meegenomen.