Moody’s geeft Renault ‘junk-status’

Het toonaangevende rating-agentschap Moody’s heeft Renault de status van ‘junk’ gegeven. Moody’s heeft geen vertrouwen in de financiële toekomst van Renault. Het Franse autobedrijf zal er volgens de analisten niet in slagen om op middellange termijn de marges weer op een
gezond niveau te krijgen.

Renault moest vorige week voor het eerst in tien jaar een verlies melden. Daarnaast heeft partner Nissan eveneens zwaar negatieve cijfers gepubliceerd met daarbij de mededeling dat er dit jaar geen dividend uitgekeerd zal worden. Dat kost Renault als houder van 42 procent van de aandelen Nissan kapitalen. De koers van het aandeel Renault daalde dinsdag op de beurs van Parijs dan ook weer met acht procent.

Interim CEO en financieel directeur Clotilde Delbos (foto) heeft in een commentaar op de jaarcijfers laten weten dat Renault geen middel zal schuwen om het tij te keren. Desnoods sluiten we hele fabrieken, niet alleen elders in de wereld maar ook in Frankrijk zelf, aldus Delbos. “2019 is een moeilijk jaar geweest en we zijn niet tevreden over de resultaten. Ons doel is om de structurele kosten in drie jaar tijd met twee miljard euro terug te dringen.” Volgens haar zal Renault in mei met een groot herstructureringsplan komen wat dan net voor het aantreden van de nieuwe CEO Luca de Meo per 1 juni zou zijn.

Hete adem

Maar de topvrouw krijgt daarbij direct weer de hete adem van de Franse regering, haar grootste aandeelhouder, in de nek. Minister van economische zaken Bruno le Maire riep al de volgende dag dat er geen sprake van kan zijn dat er in Frankrijk banen verloren gaan. “Wij spelen als Staat volop onze rol als grootste aandeelhouder bij Renault om in de gaten te houden dat de keuzes die worden gemaakt niet ten koste gaan van het aantal banen of van fabrieken. Wij zijn niet tegen elke verandering maar wel tegen een verandering die banen kost.” De bewindsman heeft dat inmiddels ook persoonlijk duidelijk gemaakt in een telefoontje met bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Moody’s geeft Renault ‘junk-status’ - Automobielmanagement.nl

Moody’s geeft Renault ‘junk-status’

Het toonaangevende rating-agentschap Moody’s heeft Renault de status van ‘junk’ gegeven. Moody’s heeft geen vertrouwen in de financiële toekomst van Renault. Het Franse autobedrijf zal er volgens de analisten niet in slagen om op middellange termijn de marges weer op een
gezond niveau te krijgen.

Renault moest vorige week voor het eerst in tien jaar een verlies melden. Daarnaast heeft partner Nissan eveneens zwaar negatieve cijfers gepubliceerd met daarbij de mededeling dat er dit jaar geen dividend uitgekeerd zal worden. Dat kost Renault als houder van 42 procent van de aandelen Nissan kapitalen. De koers van het aandeel Renault daalde dinsdag op de beurs van Parijs dan ook weer met acht procent.

Interim CEO en financieel directeur Clotilde Delbos (foto) heeft in een commentaar op de jaarcijfers laten weten dat Renault geen middel zal schuwen om het tij te keren. Desnoods sluiten we hele fabrieken, niet alleen elders in de wereld maar ook in Frankrijk zelf, aldus Delbos. “2019 is een moeilijk jaar geweest en we zijn niet tevreden over de resultaten. Ons doel is om de structurele kosten in drie jaar tijd met twee miljard euro terug te dringen.” Volgens haar zal Renault in mei met een groot herstructureringsplan komen wat dan net voor het aantreden van de nieuwe CEO Luca de Meo per 1 juni zou zijn.

Hete adem

Maar de topvrouw krijgt daarbij direct weer de hete adem van de Franse regering, haar grootste aandeelhouder, in de nek. Minister van economische zaken Bruno le Maire riep al de volgende dag dat er geen sprake van kan zijn dat er in Frankrijk banen verloren gaan. “Wij spelen als Staat volop onze rol als grootste aandeelhouder bij Renault om in de gaten te houden dat de keuzes die worden gemaakt niet ten koste gaan van het aantal banen of van fabrieken. Wij zijn niet tegen elke verandering maar wel tegen een verandering die banen kost.” De bewindsman heeft dat inmiddels ook persoonlijk duidelijk gemaakt in een telefoontje met bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding