“We zitten deze week nog goed, we zitten volgende week nog goed maar de week daarmee missen we onderdelen,’’ aldus CEO Ralf Speth. Hij onthulde daarbij dat JLR zelfs onderdelen verstopt in koffers uit China aan laat vliegen om de productie maar op gang te houden. JLR verkoopt momenteel nauwelijks auto’s in China, haar belangrijkste nationale markt. Wat dat voor gevolgen heeft voor het toch al geplaagde Britse autobedrijf liet Speth voorlopig in het midden.

Ondertussen hebben in ieder geval General Motors, Toyota, Honda en Fiat Chrysler Automobiles laten weten dat ze hun fabrieken in China weer opgestart hebben. Dat gebeurde al eerder bij Ford en bij de Gigafactory 3 van Tesla in Shanghai. Na het Chinese nieuwjaar lagen de meeste autofabrieken wegens het coronavirus langer stil dan gebruikelijk maar nu zijn er weer voldoende werknemers beschikbaar. Volkswagen deelde eerder mee dat het de herstart van haar Chinese fabrieken voorlopig heeft uitgesteld tot volgende week. Volgens de nieuwe planning zal de gezamenlijke vestiging met partner SAIC op 24 februari weer in bedrijf komen.