Het Italiaanse concern wil de komende drie jaar ruim een half miljard euro in de kosten snijden en draait de investeringen terug van de 1,3 miljard in de afgelopen drie jaar naar 900 miljoen euro per jaar. Bij één van de fabrieken in Italië en bij de vestiging in Brazilië wordt de productie ook gereorganiseerd waarbij in dit stadium nog niet wordt meegedeeld of dat gevolgen heeft voor de werkgelegenheid.

Met die strategie hoopt Pirelli de brutomarge op te voeren naar 18 tot 19 procent in 2022. De omzet zou dan rond de 5,8 miljard euro uit moeten komen. Over het afgelopen jaar kwam die marge uit op 17,2 procent, dat is binnen de verwachte bandbreedte. De bandenfabrikant behaalde in 2019 een omzet van ruim 5,32 miljard euro, dat is 2,5 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De aangepaste winst kwam uit op 917,3 miljoen euro wat een daling met bijna vier procent betekende.

Nieuwe productlijnen

In de komende tijd mikt Pirelli verder op ‘een selectieve groei van de klantenbasis’ voor eerste montage-banden. Verder worden de proces- en productinnovatie versneld met 20 nieuwe productlijnen. CEO Marco Troncetti: “Het hoge waarde segment in Europa, Azië-Pacific en de Verenigde Staten is nog altijd veelbelovend wat groei en winstgevendheid betreft.” Pirelli deelde bij de presentatie van de jaarcijfers ook nog mee dat het twee van de drie fabrieken in China heeft moeten stilleggen vanwege de uitbraak van het coronavirus. De derde fabriek werkt op een verminderde capaciteit. De schade voor de winst wordt in dit stadium berekend op rond de 30 miljoen euro.