Ze benadrukt onmiddellijk dat het niet ten koste is gegaan van zustermerk Peugeot. “Integendeel.” Het onderscheid van Citroën binnen de holding is gebaseerd op twee factoren. “Allereerst geeft ons design ons een duidelijke plek. Kijk naar de C5 SUV. Het zal zeer waarschijnlijk de laatste SUV zijn die wij in de markt zetten, maar de auto maakt het verschil in ontwerp en rijeigenschappen. Comfort in alle geledingen. Denk bij de C5 Aircross bijvoorbeeld aan de drie separate achterstoelen en de hydrauliek.”

Op de schop

Jackson ziet comfort en design als de waarden die Citroën nu en in de toekomst moet handhaven. “Dit zijn de waarden die we koesteren en vasthouden. Je kunt die niet te pas en te onpas op de schop nemen.” Jackson ziet dan ook geen problemen na de samenwerking met FCA voor de positie van haar merk. De onmiskenbare verschuiving tussen bezit en gebruik van de auto is een vraag waar nog geen eenduidig afdoende antwoord op is te geven, meent ze. “Het is in ieder geval afhankelijk van waar je woont. Woon je in de stad dan is jouw behoefte aan mobiliteit anders dan daarbuiten. We zijn aan het inventariseren, testen, waar de behoefte in de steden komt te liggen. Het zou kunnen dat de auto in sommige gevallen een commodity wordt, ik hoop het niet, maar vervoer in welke vorm dan ook is voor ons een sleutelwoord. De trek naar de steden blijft in heel Europa een gegeven en daar spelen wij op in.”

Funfactor

De heritage van het merk ziet zij eveneens als een voordeel van het merk Citroën. EV’s zijn voor haar geen bedreiging. “Natuurlijk is het rijden in een EV ook ‘fun’. Daar moeten we de consument echter wel van overtuigen. De weerstand ligt ondermeer in het laden. Dat zijn praktische problemen waar we letterlijk met z’n allen mee aan de slag zijn gegaan. Ook de overheden op de verschillende niveaus erkennen dat we hier zo snel mogelijk oplossingen moeten bieden. En nogmaals, het zijn praktische problemen waar oplossingen voor zijn. Maar de auto’s zijn prettiger om te rijden. En er is de mogelijkheid om EV’s veel meer te personaliseren dan we nu doen. Mensen willen iets eigens. Zie het als mode.”

Volledig nieuwe EV

Belangrijkste doel voor haar in de komende twee jaar is onder meer het lanceren van de EV-lijn. Waar de lancering van een volledig nieuwe EV in het belangrijke C-segment het meest opvallend zal zijn. “Maar we zullen met zes versies komen waaronder ook hybride.” Het andere doel voor de topvrouw van Citroën is verder internationaliseren. Jackson heeft haar oog op India laten vallen waar een zich nog steeds vlot ontwikkelende economie vraagt om vervoer. Lees: auto’s. Dat deze aantrekkelijke volumemarkt aanspreekt is niet verwonderlijk. De entree zal kostbaar zijn en een prijzenslag kunnen worden. Een oorlogskas is volgens haar voorhanden. “Onze marge op een auto ligt enkele procenten hoger dan gemiddeld. Daar kunnen we wat mee.”

Dit artikel verscheen eerder in Automobiel Management 01 – 2020

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding