Wie in een Lexus wil rijden kan dat vanaf nu regelen met een app. Je sluit een abonnement af en binnen een week wordt de auto voorgereden. De basis is een contract van 6 maanden, inclusief 30 dagen bedenktijd. Na zes maanden is het contract maandelijks opzegbaar. Gebruikers betalen een vast maandbedrag (vanaf 699 euro). Dit is inclusief 2.000 km per maand, onderhoud, verzekering en pechhulp. Alleen de brandstofkosten komen nog voor rekening van de gebruiker. Het is mogelijk om vier keer per jaar gratis van auto te wisselen. Er is geen aanbetaling nodig en de minimum gebruiksperiode is één maand.

Geen bijtelling

Met Lexus One richt het merk zich naar eigen zeggen op ‘mensen met een tijdelijk dienstverband of ZZP-ers die voor een opdracht representatief vervoer nodig hebben. Maar ook voor expats is het een manier om je mobiliteit te regelen’. Lexus One is bovendien een oplossing voor werknemers met een mobiliteitsbudget laat men in een verklaring weten. ‘Als zij zelf het abonnement afsluiten, kunnen ze Lexus rijden zonder bijtelling’.

Nieuw vs gebruikt

Lexus is niet de eerste met een auto-abonnement. Eerder al introduceerde Volvo het concept Care by Volvo. In Nederland heeft de klant keuze uit vijf modellen (V90/V60 en XC40/60/90), prijzen gelden vanaf 799 euro voor de XC40. Ook hier zijn de eerste 30 dagen vrijblijvend. De looptijd van het abonnement is daarna weliswaar korter dan bij Lexus, er geldt wel een langere opzegtermijn van 3 maanden. Overeenkomsten zijn er ook. Het werkt via een app en ook Volvo-rijders kunnen 4 keer per jaar van auto wisselen. Wel is het jaarkilometrage met 10.000 km per jaar lager dan bij Lexus, alhoewel Volvo benadrukt dat tegen bijbetaling meer kilometers ook mogelijk is. Tot slot moet de Volvo-rijder zijn auto ophalen bij de dealer waar Lexus deze bij je thuis aflevert. Daar staat tegenover dat je dan wel in een nieuwe Volvo zit, alle modellen in het Lexus-programma zijn maximaal 2 jaar oud zijn en kunnen tot 50.000 kilometer gereden hebben.

Subscription economy

In het buitenland, met name in de VS, wordt er overigens al langer geëxperimenteerd met auto-abonnementen. Zo is BMW bezig met een pilot in Nashville voor het nogal prijzige Access by BMW en hetzelfde (prijzig) geldt voor de Mercedes-Benz Collection dat eveneens in Nashville wordt uitgerold. Dichter bij huis is JLR in het Verenigd Koninkrijk begonnen met Carpe by Jaguar Land Rover. Is dat alles? Nee, want ook Book by Cadillac, Porsche Passport, Audi Select, Genesis Spectrum en Nissan Switch zijn voorbeelden van OEM auto-abonnementen. De ‘subscription economy’ heeft daarmee vaste voet gevonden in autoland en zal een vaste plek veroveren in het mobiliteitsaanbod van de sector.