19,3 miljard euro winst voor Volkswagen Groep

De Volkswagen Groep heeft de operationele winst vorig jaar met 12,8 procent weten op te voeren naar 19,3 miljard euro. De omzet was met 252,6 miljard euro 7,1 procent hoger. De groep was nog altijd 2,3 miljard euro kwijt aan dieselgate maar dat was wel 900 miljoen minder dan in het voorafgaande jaar.

De Auto Divisie realiseerde een positieve kasstroom van 10,8 miljard terwijl dat een jaar eerder 300 miljoen negatief was. Zoals eerder gemeld leverden Volkswagen en haar zustermerken 10.956.000 auto’s af wat een goede 140.000 meer was dan in 2018. De Raad van Bestuur stelt gezien die mooie resultaten voor om het dividend te verhogen van 4,80 naar 6,50 euro per aandeel.

Positie versterkt

“In 2019 heeft ons productenpakket veel klanten overtuigd, waardoor we onze positie konden uitbreiden in een over de hele linie krimpende markt,’’ aldus financieel directeur Frank Witter die het concern in de zomer zal verlaten. “We hebben de verkopen, opbrengst en operationele winst van de Groep weten op te voeren net als de kasstroom en netto liquiditeit in de Automotive Division, wat betekent dat we financieel erg robuust zijn. We verwachten een aanhoudend uitdagende marktomgeving dit jaar. Daarom zal het bereiken van onze ambitieuze doelen een grote inspanning van de hele onderneming vereisen.’’

Uitdagingen

De operationele winst nam vooral toe door de iets hogere afleveringen die een plusje van 1,3 procent lieten zien. Die groei kwam vooral uit Europa en Zuid-Amerika terwijl in Noord-Amerika en Azië/Pacific sprake was van een lichte terugval. De Volkswagen Groep verwacht ondanks de moeilijke markten toch in 2020 vrijwel evenveel auto’s af te kunnen leveren als in het afgelopen jaar. De uitdagingen komen daarbij vooral vanuit economische omstandigheden, meer sterkere concurrentie, wisselvallige markten voor grondstoffen en valuta en strengere emissie-eisen.

Coronavirus

Ondanks dat alles mikt de groep op een omzetgroei van vier procent en een operationele marge van 6,5 tot 7,5 procent. Bij bestelwagens komt die marge echter naar verwachting op vier tot vijf procent uit met ook een bescheiden verkoopdaling. Volkswagen Groep tekent daarbij aan ‘dat de verwachtingen bijgesteld kunnen worden gezien de geopolitieke spanningen, conflicten en epidemieën die zich over de wereld verspreiden, met name het coronavirus waarvan de gevolgen nauwkeurig in de gaten worden gehouden.’

Grotere rol Audi

De groep heeft tegelijkertijd meegedeeld dat Audi en haar nieuwe CEO Markus Duesmann – die op 1 april Bram Schot opvolgt – een zwaardere rol krijgen in de groep. Audi krijgt de verantwoordelijkheid voor alle onderzoek en ontwikkeling binnen de hele Volkswagen Groep. “We poolen de krachten voor Audi’s concurrentiepositie,’’ verwoordt topman Herbert Diess. De groep zal daarbij ook de 0,36 procent Audi-aandelen die nog op de markt zijn overnemen via wat genoemd wordt een ‘squeeze out’ van andere aandeelhouders. Ingolstadt, waar Audi’s hoofdzetel is, wordt verder de ‘organisatorische focus’ voor Car.Software, een nieuw bedrijf dat de software ontwikkeling voor de hele groep gaat verzorgen. VW wil daarbij de ‘in-house’ software ontwikkeling tegen 2025 tot 60 procent opvoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

19,3 miljard euro winst voor Volkswagen Groep - Automobielmanagement.nl

19,3 miljard euro winst voor Volkswagen Groep

De Volkswagen Groep heeft de operationele winst vorig jaar met 12,8 procent weten op te voeren naar 19,3 miljard euro. De omzet was met 252,6 miljard euro 7,1 procent hoger. De groep was nog altijd 2,3 miljard euro kwijt aan dieselgate maar dat was wel 900 miljoen minder dan in het voorafgaande jaar.

De Auto Divisie realiseerde een positieve kasstroom van 10,8 miljard terwijl dat een jaar eerder 300 miljoen negatief was. Zoals eerder gemeld leverden Volkswagen en haar zustermerken 10.956.000 auto’s af wat een goede 140.000 meer was dan in 2018. De Raad van Bestuur stelt gezien die mooie resultaten voor om het dividend te verhogen van 4,80 naar 6,50 euro per aandeel.

Positie versterkt

“In 2019 heeft ons productenpakket veel klanten overtuigd, waardoor we onze positie konden uitbreiden in een over de hele linie krimpende markt,’’ aldus financieel directeur Frank Witter die het concern in de zomer zal verlaten. “We hebben de verkopen, opbrengst en operationele winst van de Groep weten op te voeren net als de kasstroom en netto liquiditeit in de Automotive Division, wat betekent dat we financieel erg robuust zijn. We verwachten een aanhoudend uitdagende marktomgeving dit jaar. Daarom zal het bereiken van onze ambitieuze doelen een grote inspanning van de hele onderneming vereisen.’’

Uitdagingen

De operationele winst nam vooral toe door de iets hogere afleveringen die een plusje van 1,3 procent lieten zien. Die groei kwam vooral uit Europa en Zuid-Amerika terwijl in Noord-Amerika en Azië/Pacific sprake was van een lichte terugval. De Volkswagen Groep verwacht ondanks de moeilijke markten toch in 2020 vrijwel evenveel auto’s af te kunnen leveren als in het afgelopen jaar. De uitdagingen komen daarbij vooral vanuit economische omstandigheden, meer sterkere concurrentie, wisselvallige markten voor grondstoffen en valuta en strengere emissie-eisen.

Coronavirus

Ondanks dat alles mikt de groep op een omzetgroei van vier procent en een operationele marge van 6,5 tot 7,5 procent. Bij bestelwagens komt die marge echter naar verwachting op vier tot vijf procent uit met ook een bescheiden verkoopdaling. Volkswagen Groep tekent daarbij aan ‘dat de verwachtingen bijgesteld kunnen worden gezien de geopolitieke spanningen, conflicten en epidemieën die zich over de wereld verspreiden, met name het coronavirus waarvan de gevolgen nauwkeurig in de gaten worden gehouden.’

Grotere rol Audi

De groep heeft tegelijkertijd meegedeeld dat Audi en haar nieuwe CEO Markus Duesmann – die op 1 april Bram Schot opvolgt – een zwaardere rol krijgen in de groep. Audi krijgt de verantwoordelijkheid voor alle onderzoek en ontwikkeling binnen de hele Volkswagen Groep. “We poolen de krachten voor Audi’s concurrentiepositie,’’ verwoordt topman Herbert Diess. De groep zal daarbij ook de 0,36 procent Audi-aandelen die nog op de markt zijn overnemen via wat genoemd wordt een ‘squeeze out’ van andere aandeelhouders. Ingolstadt, waar Audi’s hoofdzetel is, wordt verder de ‘organisatorische focus’ voor Car.Software, een nieuw bedrijf dat de software ontwikkeling voor de hele groep gaat verzorgen. VW wil daarbij de ‘in-house’ software ontwikkeling tegen 2025 tot 60 procent opvoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding