Ford wil van minimaal 160 Britse dealerbedrijven af

Ford wil de komende vijf jaar in het Verenigd Koninkrijk bijna de helft van zijn 400 dealerfranchises sluiten. Dit is onderdeel van het ‘Ford 2025 dealer plan’ dat deze week aan investeerders werd voorgelegd. In totaal gaat het om 160 tot 180 vestigingen die verdwijnen als Ford-dealer. Een deel hiervan zal worden omgevormd tot servicepunt.

Volgens een verklaring van de Amerikaanse autofabrikant is het plan ‘van gezamenlijk belang voor ons bedrijf, de dealers en voor onze klanten.’ Van een grootschalige gedwongen beëindiging van dealercontracten zou volgens Ford of Britain CEO Andy Barratt geen sprake zijn, het stopzetten gaat via ‘natuurlijke erosie’.

Servicepunt

In het plan van Ford moet nog steeds 90 procent van de klanten binnen 30 minuten een Ford-dealer kunnen bereiken. De dealers die sluiten krijgen de optie om als servicepunt aan te blijven voor de onderhoudsmarkt, en voor de verkoop van gebruikte auto’s. Barratt hoopt daarmee toch alle partners binnenboord te houden. “Er worden geen contracten voortijdig stopgezet, we waarderen de band met onze retailers enorm.”

Meer rendement

Het merk laat in een verklaring weten dat het dealernetwerk en Ford of Britain de afgelopen twintig jaar weliswaar fors zijn gesaneerd, maar dat ‘winstgevendheid van het dealernetwerk nog steeds niet duurzaam haalbaar is’. Volgens Barratt moet het nieuwe plan het dealerrendement verbeteren van 1 procent naar 1,5 procent, waarbij voor de grotere dealerbedrijven een rendement van 2 procent haalbaar moet zijn dankzij de verkoop van bedrijfswagens.

Niet de eerste

Ford verkocht in 2019 in het VK 236.137 voertuigen, 7 procent minder dan in 2018. De focus komt met het nieuwe plan meer te liggen bij de bedrijfswagens en nieuwe ontwikkelingen als elektrisch rijden, connectiviteit, autodelen en online retail. Ford is overigens niet de eerste die de stekker trekt uit een groot deel van het dealernetwerk, maar het is wel de grootste sanering. Eerder al kondigde Vauxhall aan een derde van het aantal dealerbedrijven te beëindigen en Honda wil stoppen met 55 van de 155 dealers in het land.

Nederland

Ook in Nederland zal het aantal dealerbedrijven afnemen bevestigt Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland: “Net als andere Nederlandse importeurs maakt ook Ford Nederland plannen voor aanpassingen in het dealernetwerk. Uiteraard wordt daarbij de landelijke dekking en de servicegraad nauwlettend in de gaten gehouden. Het aantal verkooppunten in Nederland is in de afgelopen jaren overigens al sterk gedaald.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] dealers in het Verenigd Koninkrijk, Ford’s grootste afzetmarkt in Europa, zijn de dupe. Hier verdwijnt bijna de helft van het aantal vestigingen zo bleek begin deze maand. Minder dealers moet volgens Rowley de winstgevendheid verbeteren. “Er […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Ford Europa: minder dealers, meer online op
Ford wil van minimaal 160 Britse dealerbedrijven af - Automobielmanagement.nl

Ford wil van minimaal 160 Britse dealerbedrijven af

Ford wil de komende vijf jaar in het Verenigd Koninkrijk bijna de helft van zijn 400 dealerfranchises sluiten. Dit is onderdeel van het ‘Ford 2025 dealer plan’ dat deze week aan investeerders werd voorgelegd. In totaal gaat het om 160 tot 180 vestigingen die verdwijnen als Ford-dealer. Een deel hiervan zal worden omgevormd tot servicepunt.

Volgens een verklaring van de Amerikaanse autofabrikant is het plan ‘van gezamenlijk belang voor ons bedrijf, de dealers en voor onze klanten.’ Van een grootschalige gedwongen beëindiging van dealercontracten zou volgens Ford of Britain CEO Andy Barratt geen sprake zijn, het stopzetten gaat via ‘natuurlijke erosie’.

Servicepunt

In het plan van Ford moet nog steeds 90 procent van de klanten binnen 30 minuten een Ford-dealer kunnen bereiken. De dealers die sluiten krijgen de optie om als servicepunt aan te blijven voor de onderhoudsmarkt, en voor de verkoop van gebruikte auto’s. Barratt hoopt daarmee toch alle partners binnenboord te houden. “Er worden geen contracten voortijdig stopgezet, we waarderen de band met onze retailers enorm.”

Meer rendement

Het merk laat in een verklaring weten dat het dealernetwerk en Ford of Britain de afgelopen twintig jaar weliswaar fors zijn gesaneerd, maar dat ‘winstgevendheid van het dealernetwerk nog steeds niet duurzaam haalbaar is’. Volgens Barratt moet het nieuwe plan het dealerrendement verbeteren van 1 procent naar 1,5 procent, waarbij voor de grotere dealerbedrijven een rendement van 2 procent haalbaar moet zijn dankzij de verkoop van bedrijfswagens.

Niet de eerste

Ford verkocht in 2019 in het VK 236.137 voertuigen, 7 procent minder dan in 2018. De focus komt met het nieuwe plan meer te liggen bij de bedrijfswagens en nieuwe ontwikkelingen als elektrisch rijden, connectiviteit, autodelen en online retail. Ford is overigens niet de eerste die de stekker trekt uit een groot deel van het dealernetwerk, maar het is wel de grootste sanering. Eerder al kondigde Vauxhall aan een derde van het aantal dealerbedrijven te beëindigen en Honda wil stoppen met 55 van de 155 dealers in het land.

Nederland

Ook in Nederland zal het aantal dealerbedrijven afnemen bevestigt Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland: “Net als andere Nederlandse importeurs maakt ook Ford Nederland plannen voor aanpassingen in het dealernetwerk. Uiteraard wordt daarbij de landelijke dekking en de servicegraad nauwlettend in de gaten gehouden. Het aantal verkooppunten in Nederland is in de afgelopen jaren overigens al sterk gedaald.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] dealers in het Verenigd Koninkrijk, Ford’s grootste afzetmarkt in Europa, zijn de dupe. Hier verdwijnt bijna de helft van het aantal vestigingen zo bleek begin deze maand. Minder dealers moet volgens Rowley de winstgevendheid verbeteren. “Er […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Ford Europa: minder dealers, meer online op