Coronavirus raakt auto-industrie op meerdere vlakken

Instortende markten, langere levertijden, quarantaines maar ook meer online activiteiten. Het coronavirus raakt de auto-industrie aan vele kanten. 

Dramatische verhalen over fabriekssluitingen lijken tot nu toe grotendeels uit te blijven. Maar dat kan nog komen, zegt topman Carlos Tavares van PSA: “We hebben ongeveer 300 Chinese leveranciers op een totaal van 8.000. Onze Europese fabrieken zijn afhankelijk van al die onderdelen. Schepen zijn niet vertrokken en daarom zullen bepaalde modellen binnenkort niet beschikbaar zijn.”

Medewerkers in quarantaine

Bij het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van BMW in München zijn 150 mensen naar huis gestuurd en daar in quarantaine geplaatst nadat bij één van hen het coronavirus was geconstateerd. Zij mogen twee weken lang niet op hun werk verschijnen terwijl ondertussen hun kantoren en bureaus worden gedesinfecteerd. Volgens een woordvoerder van BMW lopen de werkzaamheden in het centrum verder geen vertraging op.

Uit de eerste cijfers die binnen druppelen over de maand februari blijkt ook de dreun die het virus veroorzaakt op de markt. Zo werden in Zuid-Korea, momenteel het tweede land na China wat aantal besmettingen betreft, ruim een kwart minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Hyundai, het grootste Koreaanse merk, kwam wereldwijd met 275.000 auto’s zelfs op het laagste peil in tien jaar tijd uit. Eerder al werd bekend dat er in China in de eerste twee weken van februari 92 procent minder nieuwe auto’s werden verkocht.

Vertragingen levertijden

In Europa valt de schade tot nu toe mee. In ons land bleef de markt stabiel en in een land als Frankrijk bleef de daling beperkt tot 2,7 procent. Aan occasions werden daar zelfs bijna negen procent meer verhandeld. “De daling is niet zo sterk als velen hadden gevreesd,” zegt François Roudier van het Comité des Constructeurs Français d’Automobiles CCFA. “De effecten van het coronavirus zijn op dit moment nog niet zichtbaar. Maar vanaf maart zullen alle merken de gevolgen gaan ondervinden. Dan gaan we vertragingen zien bij de levertijden, sommige dealers kunnen zelfs helemaal geen levertijd meer noemen.”

Een aantal grote fabrikanten probeert er ondertussen het beste van te maken. Zo presenteren BMW en Porsche vandaag de nieuwe modellen die ze wilden lanceren tijdens de gecancelde autoshow van Genève nu tijdens een online persconferentie. In Genève stonden alles bij elkaar 67 persconferenties, meest over nieuwe modellen, op de agenda waar nu een alternatief voor moet worden gezocht. “We hebben natuurlijk alle begrip voor het besluit van de Zwitserse autoriteiten maar betreuren toch dat het evenement niet door kan gaan,” aldus een woordvoerder van BMW.

Online verkoopmogelijkheden

Verder voert een reeks automerken hun online aanbod in China snel op. BMW, Mercedes-Benz en ook Tesla hebben hun online marketing en verkoopmogelijkheden de laatste dagen verder uitgebreid terwijl ook marktleider Geely zich voor het eerst op het internet stort om de Chinees toch maar auto’s te laten kopen. Bij Geely kunnen gegadigden nu op de website een nieuwe auto samenstellen en bestellen zonder dat ze daarvoor naar de dealer hoeven. Mercedes-Benz doet hetzelfde maar dan wel in nauwe samenspraak met haar Chinese dealers. “Gezien de huidige situatie hebben we ons online aanbod verder uitgebreid. We merken dat onze klanten daar positief op reageren,” aldus een woordvoerder voor Daimler in China.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Coronavirus raakt auto-industrie op meerdere vlakken - Automobielmanagement.nl

Coronavirus raakt auto-industrie op meerdere vlakken

Instortende markten, langere levertijden, quarantaines maar ook meer online activiteiten. Het coronavirus raakt de auto-industrie aan vele kanten. 

Dramatische verhalen over fabriekssluitingen lijken tot nu toe grotendeels uit te blijven. Maar dat kan nog komen, zegt topman Carlos Tavares van PSA: “We hebben ongeveer 300 Chinese leveranciers op een totaal van 8.000. Onze Europese fabrieken zijn afhankelijk van al die onderdelen. Schepen zijn niet vertrokken en daarom zullen bepaalde modellen binnenkort niet beschikbaar zijn.”

Medewerkers in quarantaine

Bij het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van BMW in München zijn 150 mensen naar huis gestuurd en daar in quarantaine geplaatst nadat bij één van hen het coronavirus was geconstateerd. Zij mogen twee weken lang niet op hun werk verschijnen terwijl ondertussen hun kantoren en bureaus worden gedesinfecteerd. Volgens een woordvoerder van BMW lopen de werkzaamheden in het centrum verder geen vertraging op.

Uit de eerste cijfers die binnen druppelen over de maand februari blijkt ook de dreun die het virus veroorzaakt op de markt. Zo werden in Zuid-Korea, momenteel het tweede land na China wat aantal besmettingen betreft, ruim een kwart minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Hyundai, het grootste Koreaanse merk, kwam wereldwijd met 275.000 auto’s zelfs op het laagste peil in tien jaar tijd uit. Eerder al werd bekend dat er in China in de eerste twee weken van februari 92 procent minder nieuwe auto’s werden verkocht.

Vertragingen levertijden

In Europa valt de schade tot nu toe mee. In ons land bleef de markt stabiel en in een land als Frankrijk bleef de daling beperkt tot 2,7 procent. Aan occasions werden daar zelfs bijna negen procent meer verhandeld. “De daling is niet zo sterk als velen hadden gevreesd,” zegt François Roudier van het Comité des Constructeurs Français d’Automobiles CCFA. “De effecten van het coronavirus zijn op dit moment nog niet zichtbaar. Maar vanaf maart zullen alle merken de gevolgen gaan ondervinden. Dan gaan we vertragingen zien bij de levertijden, sommige dealers kunnen zelfs helemaal geen levertijd meer noemen.”

Een aantal grote fabrikanten probeert er ondertussen het beste van te maken. Zo presenteren BMW en Porsche vandaag de nieuwe modellen die ze wilden lanceren tijdens de gecancelde autoshow van Genève nu tijdens een online persconferentie. In Genève stonden alles bij elkaar 67 persconferenties, meest over nieuwe modellen, op de agenda waar nu een alternatief voor moet worden gezocht. “We hebben natuurlijk alle begrip voor het besluit van de Zwitserse autoriteiten maar betreuren toch dat het evenement niet door kan gaan,” aldus een woordvoerder van BMW.

Online verkoopmogelijkheden

Verder voert een reeks automerken hun online aanbod in China snel op. BMW, Mercedes-Benz en ook Tesla hebben hun online marketing en verkoopmogelijkheden de laatste dagen verder uitgebreid terwijl ook marktleider Geely zich voor het eerst op het internet stort om de Chinees toch maar auto’s te laten kopen. Bij Geely kunnen gegadigden nu op de website een nieuwe auto samenstellen en bestellen zonder dat ze daarvoor naar de dealer hoeven. Mercedes-Benz doet hetzelfde maar dan wel in nauwe samenspraak met haar Chinese dealers. “Gezien de huidige situatie hebben we ons online aanbod verder uitgebreid. We merken dat onze klanten daar positief op reageren,” aldus een woordvoerder voor Daimler in China.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding