“De dealers zijn in de eerste drie weken van februari weer mondjesmaat aan het werk gegaan maar er komt vrijwel niemand in de showroom,” aldus de CPCA. De organisatie verwacht wel dat de daling in februari de sterkste zal zijn in heel 2020. De cijfers worden bevestigd door de eerste meldingen van de fabrikanten zelf. Toyota verkocht in China afgelopen maand 23.800 Toyota’s en Lexus’, 70 procent onder het aantal van vorig jaar februari.

Tot de zwaarst getroffen merken behoren zeker de duurdere Duitsers BMW en Mercedes-Benz. Bij BMW Groep gingen vorig jaar bijna 724.000 van de 2,52 miljoen verkochte BMW’s en Mini’s naar kopers in China, een aandeel van 28 procent. Bij Mercedes-Benz ging het om 693.500 op een totaal van 2,34 miljoen, nog een procentje meer dus.

Verwachtingen

Beide topmannen, Oliver Zipse en Ola Källenius, erkennen dat het een moeilijk eerste kwartaal zal worden maar zien voorshands geen reden om de verwachtingen voor heel 2020 naar beneden bij te stellen. Källenius: “Het is nog te vroeg om te weten wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn.” Daimler zal alle mogelijke middelen inzetten om de verkopen later dit jaar aan te zwengelen en verwacht op grond daarvan hooguit een kleine daling van het verkoopcijfer. Zipse stelt zelfs dat de verkoopdoel ‘tot op heden onveranderd blijft, namelijk een lichte stijging.’ De Duitse fabrikanten hebben de productie in Chinese fabrieken rond half februari weer op gang kunnen brengen. Omdat zowel BMW als Mercedes-Benz er naar eigen zeggen in geslaagd zijn voldoende onderdelen aan te voeren, desnoods per vliegtuig, zal de levering van auto’s buiten China in ieder geval voorlopig geen gevolgen ondervinden.