“Gent is de eerste van onze fabrieken met een batterij-assemblagelijn en speelt daarmee een pioniersrol bij het verder voorbereiden van ons fabricagenetwerk voor elektrificatie,’’ aldus Geert Bruynzeel, hoofd global production operations bij Volvo Cars.

Niet toevallig

Er is niet toevallig gekozen voor Gent. In de Volvo-fabriek aldaar begint binnenkort ook de bouw van het eerste full-electric model, de XC40 Recharge P8. De komende vijf jaar wil Volvo Cars minstens één volledig elektrisch model per jaar lanceren. In 2025 moeten EV’s de helft van de wereldwijde verkopen uitmaken en hybrides de andere helft. Alle oplaadbare Volvo’s krijgen daarbij de aanduiding Recharge mee.

Leerfunctie

Batterij-assemblage speelt bij die ontwikkeling een belangrijke rol. Gent krijgt een leerfunctie voor andere fabrieken van de Zweedse autofabrikant. Later dit jaar wordt ook begonnen met een batterij-assemblagelijn in het Amerikaanse Charleston gevolgd door één in Luqiao in China. De batterijen zelf zijn afkomstig van CATL en LG Chem waarmee Volvo Cars langetermijncontracten heeft afgesloten.