Als je kijkt naar de autoverkopen in Europa valt het niet te ontkennen: de opmerkelijke vitaliteit van Lancia. Bij ons mag het merk dan sinds 2017 van de kaart verdwenen zijn, in eigen land is de Ypsilon nog steeds te koop. Vorig jaar werden daarvan zelfs ruim 20 procent meer exemplaren verkocht dan in 2018. Dat komt deels door het tijdloze design van de Ypsilon, maar een andere belangrijke verklaring is de productiestop van de Fiat Punto. Chauvinistische Italianen (en daar heb je er veel van) die de Panda te Spartaans vinden en de 500 te onpraktisch en/of te krap, zijn tegenwoordig aangewezen op de kleine Lancia. Ook omdat Alfa Romeo gestopt is met de verkoop van de MiTo.

De Ypsilon mag dan slechts 2 botssterren krijgen van Euro NCAP, het feit dat Lancia meer exemplaren van dit model in Italië verkoopt dan Alfa Romeo met haar complete gamma in heel Europa spreekt boekdelen. Dergelijke populariteit moet je koesteren en dat doet moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles, waar tegenwoordig een andere topmanager de beslissingen neemt, dan ook: de Ypsilon krijgt milde hybride techniek. Is er sprake van uitstel van executie of een nieuwe verkooplente? Het antwoord op die vraag maakt niet uit: feit is dat Lancia er weer een tijdje tegenaan kan.

Met 9 jaar op de teller is de derde generatie Ypsilon een kranig oudje met heel wat levenservaring en bagage op haar rug. Je kunt haar vergelijken met een 90 jaar oud dametje dat nog steeds scherp van geest is, dankzij dagelijkse rek & strekoefeningen volkomen fit is en zichzelf tot in de puntjes verzorgd. De Ypsilon werd halverwege haar carrière weliswaar verbannen naar Italië om alleen daar nog aan de man te worden gebracht en dat gaat haar bijzonder goed af. De kekke Lancia lijkt in Italië over een eeuwige verkoopjeugd te beschikken. Om ook de komende tijd fit te blijven, heeft er nu een niet al te ingrijpende operatie plaatsgevonden waarbij de Ypsilon milde hybride techniek kreeg.

Veel geld hoefde moederbedrijf Fiat daarvoor niet te investeren want het gaat om dezelfde set-up die het gebruikt voor haar Panda en 500; modellen die ondersteltechnisch grotendeels identiek zijn. Het gaat concreet om een atmosferische 1,0 liter benzine driecilinder met 70 pk en 92 Nm die hulp krijgt van een elektrische startmotor (BSG genaamd; Belt-integrated Starter Generator) wiens stroom afkomstig is van een piepkleine lithium/ion accu van 12 volt. De handbak kreeg een extra zesde versnelling. Met deze techniek is het getal waarin de brandstofbesparing wordt uitgedrukt achter de komma te vinden, maar dat maakt niet uit: alle beetjes helpen. Met zijn nieuwe aandrijflijn sprint de Ypsilon in 14,2 tellen naar 100 km/u. Haar topsnelheid ligt op 163 km/u en het gemiddeld gecombineerd verbruik bedraagt officieel 4,0 à 4,1 liter per 100 km.

Lancia zet de Ypsilon Hybrid in de Italiaanse markt voor een prijs van omgerekend 14.290 euro. Daarmee is hij goedkoper dan de Fiat 500 met dezelfde aandrijflijn en even duur als de soortgelijke Panda Cross. Begrijpelijk dat Italianen met een chique smaak dat een onweerstaanbare aanbieding vinden. Overheidskortingen (voor hybride auto’s) zijn in dit bedrag overigens nog niet verwerkt. Voor bovengenoemd (omgerekend) bedrag levert Lancia de Ypsilon Hybrid in de ‘Silver uitvoering’. Die moet het onder meer met 15 inch stalen wielen met wieldoppen doen. De rijker uitgeruste Gold, met onder meer lichtmetalen velgen en het Uconnect infomediasysteem, kost omgerekend 15.590 euro. Met deze tarieven is de Hybrid versie de voordeligste Ypsilon die je nu kunt kopen. Hoger op de Italiaanse prijsladder staan de Ypsilon met een 69 pk sterke 1,2 liter motor die naast benzine ook LPG lust en de 70 pk sterke 0,9 liter TwinAir die ook met CNG raad weet. Een exemplaar kopen met ‘normale’ benzinemotor of dieselunit is niet meer mogelijk.

Wanneer het écht over en uit is voor Lancia, is niet duidelijk. Concerngenoot PSA krijgt het vanaf 2021 voor het zeggen bij Fiat Chrysler Automobiles en als diens topman Carlos Tavares de stoute schoenen aantrekt (daar heeft hij er veel van), kan het zomaar zijn dat hij durft te investeren in dit prachtige automerk in de vorm van een nieuw (elektrisch) model. Een dergelijke kapitaalinjectie heeft Lancia op de lange termijn natuurlijk wel nodig, want in december vorig jaar liepen de verkopen met 10,3 procent terug ten opzichte van die in dezelfde maand van 2018. Hopelijk doet de milde hybride kuur wonderen. (Autointernationaal)

Lees ook: Toekomst Lancia, stekker er in of stekker er uit?