Nissan investeert toch in Engelse fabriek Sunderland

Ondanks alle waarschuwingen over de toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland gaat de Japanse autobouwer er toch door met investeringen. In totaal besteedt Nissan bijna een half miljard euro om de fabriek geschikt te maken voor de nieuwe Qashqai die er vanaf volgend jaar van de band moet rollen.

Een reeks hoge functionarissen bij Nissan, waaronder recent weer Europa chef Gianluca de Ficchy, roept voortdurend dat het na Brexit niet meer haalbaar is om in Engeland auto’s te bouwen voor klanten in Europa. De dreigende grenscontroles en invoerheffingen vormen daarvoor een te grote barrière. Dat die belemmeringen er vanaf volgend jaar daadwerkelijk komen, lijkt gezien de stugge onderhandelingen tussen Londen en de EU steeds waarschijnlijker.

Nissan zelf lijkt de productie in Sunderland ook nog sterker terug te schroeven dan in fabrieken elders in de wereld. Zo rolden er in januari niet meer dan 28.150 nieuwe auto’s van de band, weer 13 procent minder dan een jaar eerder. Over de periode van 1 april tot eind januari kwam de Britse productie met bijna 272.000 zelfs ruim 21 procent lager uit.

Maar vorige week is in Sunderland toch een nieuwe pers in gebruik genomen die al bijna zestig miljoen heeft gekost. Bij die gelegenheid werd ook bevestigd dat die pers deel uitmaakt van een totaal investeringspakket van 465 miljoen euro ter voorbereiding van de volgende generatie Qashqai. Nissan kende dat model al in 2016 aan Sunderland toe maar dat leek op losse schroeven te staan toen de Britten in datzelfde jaar voor Brexit stemde. Nu lijkt de toekomst voor de 7.000 werknemers en nog eens duizenden in de toeleveringsindustrie voorlopig toch weer veiliger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nissan investeert toch in Engelse fabriek Sunderland - Automobielmanagement.nl

Nissan investeert toch in Engelse fabriek Sunderland

Ondanks alle waarschuwingen over de toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland gaat de Japanse autobouwer er toch door met investeringen. In totaal besteedt Nissan bijna een half miljard euro om de fabriek geschikt te maken voor de nieuwe Qashqai die er vanaf volgend jaar van de band moet rollen.

Een reeks hoge functionarissen bij Nissan, waaronder recent weer Europa chef Gianluca de Ficchy, roept voortdurend dat het na Brexit niet meer haalbaar is om in Engeland auto’s te bouwen voor klanten in Europa. De dreigende grenscontroles en invoerheffingen vormen daarvoor een te grote barrière. Dat die belemmeringen er vanaf volgend jaar daadwerkelijk komen, lijkt gezien de stugge onderhandelingen tussen Londen en de EU steeds waarschijnlijker.

Nissan zelf lijkt de productie in Sunderland ook nog sterker terug te schroeven dan in fabrieken elders in de wereld. Zo rolden er in januari niet meer dan 28.150 nieuwe auto’s van de band, weer 13 procent minder dan een jaar eerder. Over de periode van 1 april tot eind januari kwam de Britse productie met bijna 272.000 zelfs ruim 21 procent lager uit.

Maar vorige week is in Sunderland toch een nieuwe pers in gebruik genomen die al bijna zestig miljoen heeft gekost. Bij die gelegenheid werd ook bevestigd dat die pers deel uitmaakt van een totaal investeringspakket van 465 miljoen euro ter voorbereiding van de volgende generatie Qashqai. Nissan kende dat model al in 2016 aan Sunderland toe maar dat leek op losse schroeven te staan toen de Britten in datzelfde jaar voor Brexit stemde. Nu lijkt de toekomst voor de 7.000 werknemers en nog eens duizenden in de toeleveringsindustrie voorlopig toch weer veiliger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding