Schuh richtte Streetscooter tien jaar geleden samen met een collega, Achim Kamper, op om een klein elektrovoertuig voor verkeer over korte afstanden te ontwikkelen. Het duurde tot eind 2014 voordat het eerste prototype aan de buitenwereld werd gepresenteerd. In dat jaar werden er rond de 200 gebouwd waarvan er 70 werden gekocht door Deutsche Post. In december 2014 verkochten de oprichters hun onderneming aan het Duitse postbedrijf waarna Schuh zichzelf ging bezig houden met elektromobiliteit via e.Go.

Tweede fabriek

De nieuwe eigenaar zag grote mogelijkheden, ook voor andere zakelijke gebruikers. In april 2016 begon de serieproductie met in dat jaar een output van bijna 2.000 exemplaren. Al snel werd het productiedoel opgevoerd naar 20.000 per jaar waarvoor Deutsche Post naast een fabriek in Aken een nieuwe fabriek in Düren neerzette die halverwege 2018 in productie kwam. Maar ondanks dat ‘succes’ werd het autootje toch steeds meer een blok aan het been voor het postbedrijf dat ook eigenaar is van DHL. In 2018 werd er 70 miljoen verlies op geleden, vorig jaar liep dat op tot 100 miljoen.

Omdat Deutsche Post steeds heeft geroepen dat het geen autobouwer wil zijn, werd sinds medio 2019 gezocht naar een potentiële koper. Omdat dat geen resultaat opleverde, deelde Deutsche Post vorige week ineens mee helemaal met de Streetscooter te stoppen. Tot groot verdriet van Schuh die nog steeds heilig gelooft in zijn geesteskind. “De Post moet inzien dat ze een verantwoordelijkheid heeft, eigendom verplicht. We hebben destijds aan de Post het eigendom van een innovatiebeweging overgedragen. Aan die verplichting heeft de Post zich niet gehouden,” zegt hij in Wirtschafswoche. De oprichter beschuldigt het postbedrijf er concreet van dat het ‘t voertuig niet verder heeft doorontwikkeld en er ook niet voldoende in geïnvesteerd heeft.