BMW kwam met de omzet voor het eerst boven de 100 miljard euro uit. De autodivisie droeg daaraan bijna 91,7 miljard bij terwijl dat een jaar eerdere nog ruim 85,8 miljard was. De winst op de feitelijke auto-activiteiten daalde van nagenoeg zeven miljard in 2018 naar bijna 4,5 miljard in het afgelopen jaar. Dat kwam mede doordat BMW in het eerste kwartaal 1,4 miljard reserveerde voor eventuele boetes in een lopend Europese onderzoek naar verboden kartelafspraken. Daarnaast werd ook bijna zes miljard geïnvesteerd in elektrificatie en andere nieuwe technologie terwijl dat een jaar eerder ruim 5,3 miljard bedroeg. Zoals eerder gemeld verkocht de groep als geheel 2.185.793 voertuigen, een toename met 3,3 procent op jaarbasis. In Europa werden met 1.083.669 stuks voor het eerst meer dan een miljoen auto’s in één jaar verkocht.

Transformatie

“In 2019 verbeterden we onze winstgevendheid elk kwartaal, ondanks een moeilijke marktomgeving. Dat toont aan dat we de juiste producten op de weg hebben en dat onze strategie doeltreffend is,’’ aldus de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Oliver Zipse. “We omhelzen de transformatie van onze industrie met vertrouwen en geloven in onze innovatieve kracht. We hebben de tekenen van verandering in een vroeg stadium herkend en de overeenkomstige voorbereidingen gedaan. Ons volledige potentieel komt nu tevoorschijn, op precies het juiste moment.’’

Milieu

BMW Groep besteedt in het persbericht over de jaarresultaten weer veel aandacht aan de klimaat- en milieu-activiteiten. In de eerste plaats onderstreept het bedrijf dat het de CO2-doelstelling voor de vloot van Europese nieuwe auto’s dit jaar zal halen. Dat doel ligt ook 20 procent onder dat van vorig jaar. Een derde kan bereikt worden door verdere verbeteringen bij conventionele aandrijving, de rest door de groei bij elektrische auto’s. In dat kader hoopt BMW Groep eind volgend jaar meer dan één miljoen van die EV’s op de weg te hebben. Tegen die tijd omvat het aanbod vijf all-electric modellen, de BMW i3, de Mini Cooper iX3, de BMW iX3, de BMW iNext en de BMW i4.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding