Ford Europa: minder dealers, meer online

Ford’s plannen om het Europese dealernetwerk te verkleinen moeten er mede voor zorgen dat de Europese tak weer winst gaat maken. Om hoeveel dealers het gaat wil Ford of Europe president Stuart Rowley tot nu toe niet zeggen. “We doen wat past bij de markt.”

Vooral dealers in het Verenigd Koninkrijk, Ford’s grootste afzetmarkt in Europa, zijn de dupe. Hier verdwijnt bijna de helft van het aantal vestigingen zo bleek begin deze maand. Met minder dealers moet volgens Rowley de winstgevendheid verbeteren. “Er zitten veel kosten in het distributienetwerk, en dat zie je terug in de verkoopprijs of in een lagere marge. We willen dat netwerk efficiënter maken.” Rowley gelooft dat de overblijvende dealers profiteren van de geplande reductie. “Ze hebben kapitaal geïnvesteerd in hun bedrijf en verwachten daar inkomsten voor terug.”

Online sales

Tegelijk met de herindeling van het Europese dealernetwerk komt er versneld meer aandacht voor online sales, in reactie op het veranderende koopgedrag van de consument. “De retail verandert. Iedereen shopt online en ook autokopers willen hun auto online kunnen bestellen. Ze willen er online voor betalen en ze willen één interface. Op termijn hebben we dan ook minder dealers en zijn we fysiek gewoon minder aanwezig.” De uitrol van Ford’s online verkoopsysteem in Europa verloopt samen met de lancering van de Mustang Mach E elektrische SUV, die later dit jaar arriveert.

Geldboom

Wel moeten autofabrikanten nog ergens het geld vandaan halen om deze digitale investeringen te bekostigen, laat marktanalist Steve Young weten. “Die digitale kanalen moeten betaald worden en er is geen magische geldboom waar je aan kan schudden. Je moet dus ergens anders besparen.” Fabrikanten als Ford, dat ook nog eens 12.500 banen schrapt in Europa, doen er volgens Young daarom verstandig aan om in het dealernetwerk te snijden. “Die netwerken zijn erop gericht dat je binnen 30 minuten bij een dealer kan zijn, maar dat is achterhaald. Klanten zijn tegenwoordig bereid om veel verder te rijden.”

Transit-dealer

Opvallend, want ook na de herstructurering in het VK moeten Ford-klanten binnen 30 minuten een dealer kunnen bereiken zo bleek eerder uit de plannen. Een deel van die dealers blijft aan als servicepunt, en een ander deel zal zich omvormen tot Transit-dealer en servicepunt. Rowley: “We willen de service voor de bedrijfsvoertuigen verbeteren, ze moeten bij onderhoud zo snel mogelijk weer de weg op”. Dergelijke Transit-dealers zouden niet hoeven te voldoen aan de locatiestrategie voor personenwagens. “Ze hoeven niet op die locatie in dat mooie glimmende pand te zitten. Ze hebben eerder meer ruimte nodig.”

Ford Europa: minder dealers, meer online - Automobielmanagement.nl

Ford Europa: minder dealers, meer online

Ford’s plannen om het Europese dealernetwerk te verkleinen moeten er mede voor zorgen dat de Europese tak weer winst gaat maken. Om hoeveel dealers het gaat wil Ford of Europe president Stuart Rowley tot nu toe niet zeggen. “We doen wat past bij de markt.”

Vooral dealers in het Verenigd Koninkrijk, Ford’s grootste afzetmarkt in Europa, zijn de dupe. Hier verdwijnt bijna de helft van het aantal vestigingen zo bleek begin deze maand. Met minder dealers moet volgens Rowley de winstgevendheid verbeteren. “Er zitten veel kosten in het distributienetwerk, en dat zie je terug in de verkoopprijs of in een lagere marge. We willen dat netwerk efficiënter maken.” Rowley gelooft dat de overblijvende dealers profiteren van de geplande reductie. “Ze hebben kapitaal geïnvesteerd in hun bedrijf en verwachten daar inkomsten voor terug.”

Online sales

Tegelijk met de herindeling van het Europese dealernetwerk komt er versneld meer aandacht voor online sales, in reactie op het veranderende koopgedrag van de consument. “De retail verandert. Iedereen shopt online en ook autokopers willen hun auto online kunnen bestellen. Ze willen er online voor betalen en ze willen één interface. Op termijn hebben we dan ook minder dealers en zijn we fysiek gewoon minder aanwezig.” De uitrol van Ford’s online verkoopsysteem in Europa verloopt samen met de lancering van de Mustang Mach E elektrische SUV, die later dit jaar arriveert.

Geldboom

Wel moeten autofabrikanten nog ergens het geld vandaan halen om deze digitale investeringen te bekostigen, laat marktanalist Steve Young weten. “Die digitale kanalen moeten betaald worden en er is geen magische geldboom waar je aan kan schudden. Je moet dus ergens anders besparen.” Fabrikanten als Ford, dat ook nog eens 12.500 banen schrapt in Europa, doen er volgens Young daarom verstandig aan om in het dealernetwerk te snijden. “Die netwerken zijn erop gericht dat je binnen 30 minuten bij een dealer kan zijn, maar dat is achterhaald. Klanten zijn tegenwoordig bereid om veel verder te rijden.”

Transit-dealer

Opvallend, want ook na de herstructurering in het VK moeten Ford-klanten binnen 30 minuten een dealer kunnen bereiken zo bleek eerder uit de plannen. Een deel van die dealers blijft aan als servicepunt, en een ander deel zal zich omvormen tot Transit-dealer en servicepunt. Rowley: “We willen de service voor de bedrijfsvoertuigen verbeteren, ze moeten bij onderhoud zo snel mogelijk weer de weg op”. Dergelijke Transit-dealers zouden niet hoeven te voldoen aan de locatiestrategie voor personenwagens. “Ze hoeven niet op die locatie in dat mooie glimmende pand te zitten. Ze hebben eerder meer ruimte nodig.”