Coronavirus en auto-industrie: stand van zaken

Bij Fiat, Jaguar Land Rover en Volkswagen zijn werknemers besmet met het coronavirus, Ferrari, Renault en Nissan moeten wegens leverproblemen fabrieken stil leggen, Daimler stelt de aandeelhoudersvergadering uit en Aston Martin raakt nog meer op het randje van de afgrond. De showrooms blijven leeg en zijn in veel landen gesloten. Of de International Amsterdam Motor Show in de RAI doorgaat, is kantje boord. En dat zijn nog maar enkele van de vele ernstige gevolgen die het coronavirus wereldwijd ook voor de auto-industrie heeft.

De IAMS, om daarmee te beginnen, staat nog steeds op de Amsterdamse agenda van 9 tot en met 13 april. De RAI ging er eerst, conform het regeringsbeleid, van uit dat alle evenementen tot en met 31 maart afgelast moesten worden maar dat is gisteren verlengd tot en met 6 april. IAMS is daarmee het eerstvolgende evenement op de agenda geworden. Of het auto-event dan inderdaad twee dagen later zou kunnen beginnen, is naar valt aan te nemen hoogst onzeker. Verder houdt de organisatie van de F1 op Zandvoort er nu al ernstig rekening mee dat die race op zondag 3 mei niet doorgaat nadat de races in Australië, Vietnam en Bahrein al zijn afgelast.

Besmettingen werknemers

Bij Volkswagen zijn besmettingen vastgesteld bij twee werknemers in Wolfsburg en één in Kassel. De betrokkenen in Wolfsburg waren net van vakantie teruggekeerd. De drie werknemers en hun directe collega’s zijn allen voor thuis isolatie naar huis gestuurd. Jaguar Land Rover heeft laten weten dat bij één van haar werknemers COVID-19 is vastgesteld. De betrokkene zit in zelf-isolatie thuis, net als de collega’s waarmee hij het nauwst samenwerkt. JLR heeft al eerder laten weten dat de productie in haar Britse hoofdfabrieken vanwege de ingestorte verkopen deze maand geruime tijd stil ligt.

Fiat Chrysler heeft, naast problemen in Italië, ook een besmette werknemer in een fabriek in het Amerikaanse Indiana. Volkswagen heeft haar Amerikaanse fabriek in Chattanooga maandag voorlopig voor één dag gesloten om werknemers de gelegenheid te bieden alternatieve kinderopvang te vinden nu ook in de VS veel scholen gesloten zijn. VW zal van de gelegenheid gebruik maken om de fabriek grondig te reinigen en te desinfecteren. “Dit is onbekend terrein en we proberen onze weg te vinden, net als jullie allemaal,” schrijft vestigingsdirecteur Tom de Plessis.

Ferrari legt fabrieken stil

Ferrari is gedwongen haar fabrieken in Maranello en Morena in het zwaar getroffen Italië stil te leggen. Ferrari heeft tot nu toe geprobeerd de productie nog zo goed en kwaad als dat ging op gang te houden. Ook de Italiaanse regering heeft industriële bedrijven zo veel mogelijk tegemoet willen komen maar nu zijn de problemen in de aanvoerketen te ernstig geworden, aldus een verklaring van Ferrari. “Het besluit is genomen uit respect en voor de zielenrust van onze werknemers en toeleveranciers,” zegt bestuursvoorzitter Louis Camilleri. De sluiting geldt voorlopig tot en met 27 maart maar de vraag is of de problemen dan opgelost zullen zijn. Renault en Nissan hebben op hun beurt fabrieken in Valladolid en Palencia in Spanje vrijdag stil moeten leggen en zullen dat deze week vermoedelijk opnieuw moeten doen omdat een leverancier van wielen die gevestigd is in het afgesloten Odena niet kan werken. Ook andere onderdelen worden schaars of niet meer aangevoerd.

Thuiswerken medewerkers

Ford en General Motors hebben alle medewerkers die thuis kunnen werken opgedragen dat vanaf vandaag ook te gaan doen. Die instructie geldt voor alle kantoorpersoneel in vestigingen wereldwijd met uitzondering van China. De maatregel komt nadat ook in Michigan, één van de belangrijkste productiecentra voor beide autofabrikanten, besmettingen zijn geconstateerd. “De afgelopen dagen hebben we moeten concluderen dat het coronavirus een heel andere dimensie aanneemt en we moeten pro-actief zijn om onze mensen te beschermen en te helpen om verspreiding van het virus tegen te gaan in de gemeenschappen waar we leven en werken,” aldus CEO Jim Hackett van Ford in een bericht aan alle medewerkers van het bedrijf.

Reddende engel

Aston Martin, dat toch al ernstig in financiële nood verkeerde, heeft haar reddende engel, de miljardair Lawrence Stroll, gevraagd om nog eens 22 miljoen euro noodfinanciering om het bedrijf op gang te houden. Stroll en enkele partners stopten in januari al rond een half miljard euro in de Britse supercar-bouwer. Aston Martin is, net als alle andere autofabrikanten in de wereld, getroffen door een scherpe daling van de verkopen. Het Britse merk wilde haar nieuwste model met veel fanfare lanceren tijdens de autoshow in Genève maar die is afgelast. Ook de première van de nieuwste James Bond film, waarin Aston Martin zoals altijd een grote rol speelt, is voorlopig uitgesteld.

Daimler heeft moeten besluiten de voor 1 april geplande Algemene vergadering van aandeelhouders voorlopig uit te stellen. Dat leidt onvermijdelijk ook tot uitstel van besluiten over de beloning van bestuurders en over het dividend. Daimler hoopt de AV te kunnen agenderen voor begin juli maar stelt dat dat afhangt van de verdere verspreiding van het virus en de daarmee samenhangende ontwikkelingen. “De verantwoordelijke gezondheidsautoriteiten gaan ervan uit dat het aantal besmettingen de komende weken aanzienlijk zal stijgen en de onderneming geeft de hoogste prioriteit aan de gezondheid van haar aandeelhouders en werknemers alsmede van de dienstverleners en gasten op de AV.”

Positief nieuws

Er zijn ook positieve berichten, hoewel niet veel. Zo heeft Toyota meegedeeld dat een fabriek in Guangzhou in China na een maand vanaf maandag weer normaal zal gaan draaien. Al eerder kon er één ploeg weer aan de slag maar nu wordt ook de tweeploegendienst weer ingesteld. Twee andere Chinese Toyota-fabrieken draaien ook al weer op normale capaciteit maar één in Tianjin werkt nog met één ploeg in plaats van de gebruikelijke twee. Ook Volkswagen, Hyundai, Nissan, Honda en andere autofabrikanten werken in China weer grotendeels op volle kracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Coronavirus en auto-industrie: stand van zaken - Automobielmanagement.nl

Coronavirus en auto-industrie: stand van zaken

Bij Fiat, Jaguar Land Rover en Volkswagen zijn werknemers besmet met het coronavirus, Ferrari, Renault en Nissan moeten wegens leverproblemen fabrieken stil leggen, Daimler stelt de aandeelhoudersvergadering uit en Aston Martin raakt nog meer op het randje van de afgrond. De showrooms blijven leeg en zijn in veel landen gesloten. Of de International Amsterdam Motor Show in de RAI doorgaat, is kantje boord. En dat zijn nog maar enkele van de vele ernstige gevolgen die het coronavirus wereldwijd ook voor de auto-industrie heeft.

De IAMS, om daarmee te beginnen, staat nog steeds op de Amsterdamse agenda van 9 tot en met 13 april. De RAI ging er eerst, conform het regeringsbeleid, van uit dat alle evenementen tot en met 31 maart afgelast moesten worden maar dat is gisteren verlengd tot en met 6 april. IAMS is daarmee het eerstvolgende evenement op de agenda geworden. Of het auto-event dan inderdaad twee dagen later zou kunnen beginnen, is naar valt aan te nemen hoogst onzeker. Verder houdt de organisatie van de F1 op Zandvoort er nu al ernstig rekening mee dat die race op zondag 3 mei niet doorgaat nadat de races in Australië, Vietnam en Bahrein al zijn afgelast.

Besmettingen werknemers

Bij Volkswagen zijn besmettingen vastgesteld bij twee werknemers in Wolfsburg en één in Kassel. De betrokkenen in Wolfsburg waren net van vakantie teruggekeerd. De drie werknemers en hun directe collega’s zijn allen voor thuis isolatie naar huis gestuurd. Jaguar Land Rover heeft laten weten dat bij één van haar werknemers COVID-19 is vastgesteld. De betrokkene zit in zelf-isolatie thuis, net als de collega’s waarmee hij het nauwst samenwerkt. JLR heeft al eerder laten weten dat de productie in haar Britse hoofdfabrieken vanwege de ingestorte verkopen deze maand geruime tijd stil ligt.

Fiat Chrysler heeft, naast problemen in Italië, ook een besmette werknemer in een fabriek in het Amerikaanse Indiana. Volkswagen heeft haar Amerikaanse fabriek in Chattanooga maandag voorlopig voor één dag gesloten om werknemers de gelegenheid te bieden alternatieve kinderopvang te vinden nu ook in de VS veel scholen gesloten zijn. VW zal van de gelegenheid gebruik maken om de fabriek grondig te reinigen en te desinfecteren. “Dit is onbekend terrein en we proberen onze weg te vinden, net als jullie allemaal,” schrijft vestigingsdirecteur Tom de Plessis.

Ferrari legt fabrieken stil

Ferrari is gedwongen haar fabrieken in Maranello en Morena in het zwaar getroffen Italië stil te leggen. Ferrari heeft tot nu toe geprobeerd de productie nog zo goed en kwaad als dat ging op gang te houden. Ook de Italiaanse regering heeft industriële bedrijven zo veel mogelijk tegemoet willen komen maar nu zijn de problemen in de aanvoerketen te ernstig geworden, aldus een verklaring van Ferrari. “Het besluit is genomen uit respect en voor de zielenrust van onze werknemers en toeleveranciers,” zegt bestuursvoorzitter Louis Camilleri. De sluiting geldt voorlopig tot en met 27 maart maar de vraag is of de problemen dan opgelost zullen zijn. Renault en Nissan hebben op hun beurt fabrieken in Valladolid en Palencia in Spanje vrijdag stil moeten leggen en zullen dat deze week vermoedelijk opnieuw moeten doen omdat een leverancier van wielen die gevestigd is in het afgesloten Odena niet kan werken. Ook andere onderdelen worden schaars of niet meer aangevoerd.

Thuiswerken medewerkers

Ford en General Motors hebben alle medewerkers die thuis kunnen werken opgedragen dat vanaf vandaag ook te gaan doen. Die instructie geldt voor alle kantoorpersoneel in vestigingen wereldwijd met uitzondering van China. De maatregel komt nadat ook in Michigan, één van de belangrijkste productiecentra voor beide autofabrikanten, besmettingen zijn geconstateerd. “De afgelopen dagen hebben we moeten concluderen dat het coronavirus een heel andere dimensie aanneemt en we moeten pro-actief zijn om onze mensen te beschermen en te helpen om verspreiding van het virus tegen te gaan in de gemeenschappen waar we leven en werken,” aldus CEO Jim Hackett van Ford in een bericht aan alle medewerkers van het bedrijf.

Reddende engel

Aston Martin, dat toch al ernstig in financiële nood verkeerde, heeft haar reddende engel, de miljardair Lawrence Stroll, gevraagd om nog eens 22 miljoen euro noodfinanciering om het bedrijf op gang te houden. Stroll en enkele partners stopten in januari al rond een half miljard euro in de Britse supercar-bouwer. Aston Martin is, net als alle andere autofabrikanten in de wereld, getroffen door een scherpe daling van de verkopen. Het Britse merk wilde haar nieuwste model met veel fanfare lanceren tijdens de autoshow in Genève maar die is afgelast. Ook de première van de nieuwste James Bond film, waarin Aston Martin zoals altijd een grote rol speelt, is voorlopig uitgesteld.

Daimler heeft moeten besluiten de voor 1 april geplande Algemene vergadering van aandeelhouders voorlopig uit te stellen. Dat leidt onvermijdelijk ook tot uitstel van besluiten over de beloning van bestuurders en over het dividend. Daimler hoopt de AV te kunnen agenderen voor begin juli maar stelt dat dat afhangt van de verdere verspreiding van het virus en de daarmee samenhangende ontwikkelingen. “De verantwoordelijke gezondheidsautoriteiten gaan ervan uit dat het aantal besmettingen de komende weken aanzienlijk zal stijgen en de onderneming geeft de hoogste prioriteit aan de gezondheid van haar aandeelhouders en werknemers alsmede van de dienstverleners en gasten op de AV.”

Positief nieuws

Er zijn ook positieve berichten, hoewel niet veel. Zo heeft Toyota meegedeeld dat een fabriek in Guangzhou in China na een maand vanaf maandag weer normaal zal gaan draaien. Al eerder kon er één ploeg weer aan de slag maar nu wordt ook de tweeploegendienst weer ingesteld. Twee andere Chinese Toyota-fabrieken draaien ook al weer op normale capaciteit maar één in Tianjin werkt nog met één ploeg in plaats van de gebruikelijke twee. Ook Volkswagen, Hyundai, Nissan, Honda en andere autofabrikanten werken in China weer grotendeels op volle kracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding