Met die woorden leidde CEO Herbert Diess (foto) de presentatie van de verdere jaarcijfers in. Financieel directeur Frank Witter voegde daar aan toe: “Het is onzeker hoe ernstig of hoe lang het coronavirus de Volkswagen Groep zal raken. Op dit moment is het vrijwel onmogelijk om een betrouwbare voorspelling te doen.” Volkswagen AG liet al eerder weten vorig jaar een omzet te hebben gedraaid van 252,6 miljard euro, ruim zeven procent meer dan in 2018. De operationele winst steeg met bijna dertien procent naar 19,3 miljard wat een operationele marge opleverde van 7,6 procent.

Het grootste autoconcern ter wereld gaf nu een verdere toelichting op de resultaten van de verschillende merken. Volkswagen personenwagens had een goed jaar met een 4,5 procent hogere omzet van 88,4 miljard en een operationele winst die met 3,8 miljard 600 miljoen hoger lag dan in 2018. De marge lag bij dit merk daarmee op 4,3 procent tegen 3,8 procent een jaar eerder. Hoewel het aantal verkochte auto’s lager uitkwam waren die gemiddeld wel duurder. Volkswagen moest vorig jaar wel weer 1,9 miljard aan extra kosten boeken vanwege dieselgate.

Audi en Skoda

Audi deed het slechter met een omzetdaling van zes procent naar 55,7 miljard euro. Dat komt door een interne verschuiving van de multibrand verkoopbedrijven, licht het concern toe. De operationele winst daalde echter ook met 200 miljoen naar 4,5 miljard wat Audi een marge van 8,1 procent opleverde. Skoda wist de omzet met 14,5 procent op te voeren naar 19,8 miljard terwijl de operationele winst met 300 miljoen toenam naar 1,7 miljard. Ook dat merk zit met een marge van 8,4 procent boven het gemiddelde van de groep. Seat deed het met een omzetgroei van 12,7 procent naar 11,5 miljard slechter dan Skoda. Dat geldt vooral voor de marge die niet verder komt dan 3,9 procent wat wel een stuk beter was dan de 2,5 procent over 2018.

Porsche en Bentley

In de duurdere hoek zag Porsche de omzet met ruim tien procent toenemen naar 26,1 miljard terwijl de operationele winst 2,4 procent hoger uitkwam op 4,2 miljard. Dit merk in de Volkswagen-stal komt daarmee op een marge van 16,2 procent, wat een jaar eerder nog wel 17,4 procent was. Bentley had een uitstekend jaar met een omzet van 2,1 miljard, 35 procent meer dan een jaar eerder, en een winst van 65 miljoen terwijl een jaar eerder nog 288 miljoen verlies werd geleden. Dat leidde tot een marge van 3,1 procent terwijl dat in 2018 nog 18,6 procent negatief was. De bestelwagentak van Volkswagen moest echter flink winst inleveren, en wel van 780 naar 510 miljoen euro. De omzet bleef met 11,5 miljard redelijk op het peil van het voorafgaande jaar maar de marge daalde flink van 6,6 naar 4,4 procent.