Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

PSA, Fiat Chrysler Automobiles, Renault, Michelin en ook Volkswagen sluiten hun fabrieken in Europa in ieder geval tot eind maart. Bij Renault geldt de sluiting zelfs tot nader order. Bij de Belgische fabriek van Audi hebben de arbeiders zelf het werk gestaakt maar volgens de laatste berichten draait Volvo in Gent nog steeds door. Ook bij VDL Nedcar in Born draaien de banden met BMW’s en Mini’s voorlopig nog.

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

VDL Nedcar overweegt in navolging van DSM, om medewerkers preventief te gaan scannen op koorts. “Probleem alleen is: waar haal je die apparaten vandaan. Ze zijn bijna nergens meer verkrijgbaar,” zegt de woordvoerder van het bedrijf waar 3.000 mensen werken tegen De Limburger. “Het ziekteverzuim is weliswaar iets verhoogd na de carnaval, maar niet significant hoger dan in andere jaren. Verder zijn er geen problemen met de aanlevering van materialen door toeleveranciers en kunnen we volgens schema produceren.” Het bedrijf zegt alle begrip te hebben voor de vele vragen van de werknemers: “Al die vragen worden aan het begin van een dienst door leidinggevenden beantwoord. Om te voorkomen dat grote groepen samenkomen, is de bedrijfskantine gesloten. Koffie en thee worden zo veel mogelijk op of bij de werkplek aangeboden. Daarnaast spreiden wij het kantoorpersoneel, zodat ook zij afstand tot elkaar kunnen houden.”

Crisisteam PSA

Bij PSA heeft bestuursvoorzitter Carlos Tavares samen met het crisisteam besloten alle Europese fabrieken te sluiten ‘vanwege de versnelling in het aantal ernstige COVID-19 gevallen in de nabijheid van die fabrieken, de verstoring bij belangrijke leveranciers alsmede het plotseling instorten van de automarkten.’ Fabrieken in Mulhouse en Madrid zijn maandag al dichtgegaan. Drie fabrieken voor Peugeot, Citroën en DS in Frankrijk, twee van Opel in Duitsland, één van Vauxhall in Groot-Brittannië en een vestiging in Polen liggen vanaf vandaag, dinsdag, plat. Morgen volgen nog één fabriek in Frankrijk, één in Spanje en één in Portugal terwijl donderdag ook de tweede Britse fabriek en die in Slowakije stoppen met werken. De fabrieksdirecteuren zullen de verdere vereiste maatregelen treffen in overleg met de sociale partners. De sluiting geldt voorlopig tot 27 maart.

Renault wacht af

Groupe Renault heeft al haar twaalf fabrieken in Frankrijk zelf stil gezet tot nader order, afhankelijk van de ontwikkeling van de gezondheidssituatie. Bij die fabrieken werken in totaal rond de 18.000 mensen. Renault wil met de sluiting hun gezondheid beschermen en volgt ook de strikte maatregelen van de Franse regering. De Franse groep laat de sluiting van fabrieken elders in Europa afhangen van de situatie in de betrokken landen. “De Groep plant de productie weer op te starten zodra de omstandigheden dat mogelijk maken en zal de benodigde maatregelen nemen om doeltreffend op de commerciële vraag te reageren.”

Grondige reiniging bij FCA

FCA sluit de zes fabrieken van Fiat en Maserati in Italië en ook de fabrieken in Servië en Polen eveneens tot 27 maart. Het Italiaans-Amerikaanse autobedrijf had al eerder de gebruikelijke maatregelen genomen als grondige reiniging van vestigingen en verder opvoeren van de veiligheid van het personeel. FCA deelt daarbij wel mee dat het de onderbrekingen zal gebruiken om herzieningen van de productie en de kwaliteitscontroles door te voeren die onder meer de productiviteit moeten verhogen. Doel blijft daarbij nog steeds om de eerder gestelde productiedoelen voor dit jaar toch te halen.

Michelin sluit minimaal één maand

Michelin sluit haar bandenfabrieken in Frankrijk, Spanje en Italië voor minstens een maand. Het Franse bedrijf volgt daarmee de richtlijnen die in die landen van kracht zijn. In totaal gaat het om 21 vestigingen waar 20.000 mensen werken waarvan ruim de helft in Frankrijk zelf. Eén fabriek bij Bordeaux blijft open omdat die grondstof maakt voor de fabricage van banden in de hele wereld.

Audi Vorst staakt, Volvo draait door

Bij Audi Vorst bij Brussel hebben de werknemers maandagochtend zelf het werk gestaakt omdat ze zich niet voldoende veilig meer voelden. Zij vinden, onder aanvoering van de vakbonden, ‘dat het economisch belang zwaarder weegt dan de gezondheid van de mensen’. Volvo Cars in Gent draaide maandag echter nog steeds door. “Wij volgen strikt alle maatregelen van de overheid en van Volvo Cars zelf op,” zegt een woordvoerster. “De fabriek blijft tot nader order gewoon verder draaien, maar we nemen wel heel wat maatregelen. De gewone hygiënemaatregelen gelden hier al langer. We bieden ook geen warme maaltijden meer aan, zodat we een ophoping in de bedrijfskantine vermijden. We vragen mensen om afhaalmaaltijden mee te brengen. Ook gaan we de pauzes spreiden, zodat niet iedereen tegelijk buiten gaat.” De directie van Volvo Gent zit elke ochtend samen met de vakbonden om de situatie te beoordelen.

VW sluit grootste deel fabrieken

Volkswagen gaat het grootste deel van haar fabrieken in Duitsland sluiten. Dat blijkt uit een brief van de ondernemingsraad aan de werknemers. Vrijdag zou de laatste dienst gedraaid worden, daarna stoppen de banden. Of die sluiting ook voor fabrieken elders in Europa geldt is nog niet duidelijk. “We werken vaak schouder aan schouder aan de bouw van auto’s, dat levert te veel risico’s op,” aldus de OR. Hoewel de Volkswagen Groep dinsdagochtend de resultaten over 2019 verder heeft toegelicht, zijn er in dat stadium geen mededelingen gedaan over fabriekssluitingen. Dinsdagmiddag houden CEO Herbert Diess en zijn collega’s wel een persconferentie om de cijfers en de verdere verwachtingen nader toe te lichten.

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht - Automobielmanagement.nl

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

PSA, Fiat Chrysler Automobiles, Renault, Michelin en ook Volkswagen sluiten hun fabrieken in Europa in ieder geval tot eind maart. Bij Renault geldt de sluiting zelfs tot nader order. Bij de Belgische fabriek van Audi hebben de arbeiders zelf het werk gestaakt maar volgens de laatste berichten draait Volvo in Gent nog steeds door. Ook bij VDL Nedcar in Born draaien de banden met BMW’s en Mini’s voorlopig nog.

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

VDL Nedcar overweegt in navolging van DSM, om medewerkers preventief te gaan scannen op koorts. “Probleem alleen is: waar haal je die apparaten vandaan. Ze zijn bijna nergens meer verkrijgbaar,” zegt de woordvoerder van het bedrijf waar 3.000 mensen werken tegen De Limburger. “Het ziekteverzuim is weliswaar iets verhoogd na de carnaval, maar niet significant hoger dan in andere jaren. Verder zijn er geen problemen met de aanlevering van materialen door toeleveranciers en kunnen we volgens schema produceren.” Het bedrijf zegt alle begrip te hebben voor de vele vragen van de werknemers: “Al die vragen worden aan het begin van een dienst door leidinggevenden beantwoord. Om te voorkomen dat grote groepen samenkomen, is de bedrijfskantine gesloten. Koffie en thee worden zo veel mogelijk op of bij de werkplek aangeboden. Daarnaast spreiden wij het kantoorpersoneel, zodat ook zij afstand tot elkaar kunnen houden.”

Crisisteam PSA

Bij PSA heeft bestuursvoorzitter Carlos Tavares samen met het crisisteam besloten alle Europese fabrieken te sluiten ‘vanwege de versnelling in het aantal ernstige COVID-19 gevallen in de nabijheid van die fabrieken, de verstoring bij belangrijke leveranciers alsmede het plotseling instorten van de automarkten.’ Fabrieken in Mulhouse en Madrid zijn maandag al dichtgegaan. Drie fabrieken voor Peugeot, Citroën en DS in Frankrijk, twee van Opel in Duitsland, één van Vauxhall in Groot-Brittannië en een vestiging in Polen liggen vanaf vandaag, dinsdag, plat. Morgen volgen nog één fabriek in Frankrijk, één in Spanje en één in Portugal terwijl donderdag ook de tweede Britse fabriek en die in Slowakije stoppen met werken. De fabrieksdirecteuren zullen de verdere vereiste maatregelen treffen in overleg met de sociale partners. De sluiting geldt voorlopig tot 27 maart.

Renault wacht af

Groupe Renault heeft al haar twaalf fabrieken in Frankrijk zelf stil gezet tot nader order, afhankelijk van de ontwikkeling van de gezondheidssituatie. Bij die fabrieken werken in totaal rond de 18.000 mensen. Renault wil met de sluiting hun gezondheid beschermen en volgt ook de strikte maatregelen van de Franse regering. De Franse groep laat de sluiting van fabrieken elders in Europa afhangen van de situatie in de betrokken landen. “De Groep plant de productie weer op te starten zodra de omstandigheden dat mogelijk maken en zal de benodigde maatregelen nemen om doeltreffend op de commerciële vraag te reageren.”

Grondige reiniging bij FCA

FCA sluit de zes fabrieken van Fiat en Maserati in Italië en ook de fabrieken in Servië en Polen eveneens tot 27 maart. Het Italiaans-Amerikaanse autobedrijf had al eerder de gebruikelijke maatregelen genomen als grondige reiniging van vestigingen en verder opvoeren van de veiligheid van het personeel. FCA deelt daarbij wel mee dat het de onderbrekingen zal gebruiken om herzieningen van de productie en de kwaliteitscontroles door te voeren die onder meer de productiviteit moeten verhogen. Doel blijft daarbij nog steeds om de eerder gestelde productiedoelen voor dit jaar toch te halen.

Michelin sluit minimaal één maand

Michelin sluit haar bandenfabrieken in Frankrijk, Spanje en Italië voor minstens een maand. Het Franse bedrijf volgt daarmee de richtlijnen die in die landen van kracht zijn. In totaal gaat het om 21 vestigingen waar 20.000 mensen werken waarvan ruim de helft in Frankrijk zelf. Eén fabriek bij Bordeaux blijft open omdat die grondstof maakt voor de fabricage van banden in de hele wereld.

Audi Vorst staakt, Volvo draait door

Bij Audi Vorst bij Brussel hebben de werknemers maandagochtend zelf het werk gestaakt omdat ze zich niet voldoende veilig meer voelden. Zij vinden, onder aanvoering van de vakbonden, ‘dat het economisch belang zwaarder weegt dan de gezondheid van de mensen’. Volvo Cars in Gent draaide maandag echter nog steeds door. “Wij volgen strikt alle maatregelen van de overheid en van Volvo Cars zelf op,” zegt een woordvoerster. “De fabriek blijft tot nader order gewoon verder draaien, maar we nemen wel heel wat maatregelen. De gewone hygiënemaatregelen gelden hier al langer. We bieden ook geen warme maaltijden meer aan, zodat we een ophoping in de bedrijfskantine vermijden. We vragen mensen om afhaalmaaltijden mee te brengen. Ook gaan we de pauzes spreiden, zodat niet iedereen tegelijk buiten gaat.” De directie van Volvo Gent zit elke ochtend samen met de vakbonden om de situatie te beoordelen.

VW sluit grootste deel fabrieken

Volkswagen gaat het grootste deel van haar fabrieken in Duitsland sluiten. Dat blijkt uit een brief van de ondernemingsraad aan de werknemers. Vrijdag zou de laatste dienst gedraaid worden, daarna stoppen de banden. Of die sluiting ook voor fabrieken elders in Europa geldt is nog niet duidelijk. “We werken vaak schouder aan schouder aan de bouw van auto’s, dat levert te veel risico’s op,” aldus de OR. Hoewel de Volkswagen Groep dinsdagochtend de resultaten over 2019 verder heeft toegelicht, zijn er in dat stadium geen mededelingen gedaan over fabriekssluitingen. Dinsdagmiddag houden CEO Herbert Diess en zijn collega’s wel een persconferentie om de cijfers en de verdere verwachtingen nader toe te lichten.