Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

De laatste autofabrieken die nog open waren in Europa zijn of worden nu ook gesloten. Scania heeft de productie in Zwolle en elders in Europa stopgezet, VDL Nedcar deed dat woensdagmiddag in Born, Volvo heeft de fabriek in het Belgische Gent toch gesloten, Porsche stopt in Duitsland terwijl Nissan, Toyota en Honda nu ook hun fabrieken in Groot-Brittannië stop hebben gezet.

Verwacht wordt ook dat Jaguar Land Rover de al lopende tijdelijke sluitingen van haar Britse fabrieken zal uitbreiden tot een meer langdurige stopzetting. In de VS moet Tesla uiteindelijk Gigafactory 1 in Fremont toch sluiten maar of de assemblagefabriek in Tilburg nog doordraait blijkt niet te achterhalen.

Strikte maatregelen België

Volvo dacht begin deze week nog de fabriek in Gent open te kunnen houden maar is daar nu van teruggekomen. De middagploeg is dinsdag nog aan de slag geweest maar daarna is begonnen met het stilzetten van de installaties. Dat is conform de strikte maatregelen die dinsdag in België zijn afgekondigd. Volvo Gent had echter ook al moeite om voldoende mensen aan de slag te houden. Volvo Cars heeft overigens nog geen sluiting aangekondigd van haar fabrieken in Zweden. Elders in Gent is een fabriek voor vrachtwagens van Volvo Trucks eveneens tot stilstand gekomen, voorlopig tot en met 3 april.

Verstoring toelevering onderdelen

Eerder al deelde BMW mee haar Europese fabrieken inclusief die in Oxford waar Mini’s worden gebouwd te sluiten. Over de situatie bij de Rolls-Royce fabriek in Hams Hall moet moederbedrijf BMW nog een beslissing nemen. Nissan heeft haar grote fabriek in het Noord-Engelse Sunderland gesloten met als reden de verstoring in de toelevering van onderdelen en componenten en het plotselinge inklappen van de automarkten door het coronavirus. De Japanse autofabrikant bekijkt nog of verdere maatregelen nodig zijn. Toyota sluit niet alleen de fabriek in Burnaston en een motorenfabriek in Deeside maar ook andere Europese fabrieken waaronder een grote in het Noord-Franse Valenciennes. Honda stopt met werken in haar fabriek in Swindon maar die staat toch al op de nominatie om in 2021 definitief gesloten te worden.

Voldoende bescherming personeel

Verder heeft Porsche – na Volkswagen en Audi – nu ook aangekondigd haar Duitse fabrieken in Zuffenhausen en Leipzig te sluiten hoewel dat pas zaterdag ingaat en voor twee weken geldt. Een ordelijke bescherming met voldoende bescherming van het personeel is onder de huidige omstandigheden niet meer mogelijk, aldus Porsche. Vergaderingen mogen bij Porsche voorlopig alleen per video of telefoon worden geregeld. Ook bij een collega binnen de Volkswagen Groep, vrachtwagenbouwer Scania, gaan de meeste Europese fabrieken inclusief die in Nederland dicht. Voorlopig gaat ook Scania uit van een sluiting voor twee weken. Scania onderhoudt nauw contact met de vakbonden om de consequenties voor het personeel verder door te nemen. Op dit moment draaien de fabrieken in Zuid-Amerika nog gewoon door.

Sheriff stopt productie Tesla

Tesla dacht eerst als ‘cruciale sector’ haar fabriek in Fremont draaiende te kunnen houden maar daar heeft de sheriff van Alameda County alsnog een stokje voor gestoken. Tesla moet met de productie stoppen maar mag wel ‘minimale basisactiviteiten’ zoals de beveiliging door laten gaan. De sluiting doorkruist in ieder geval Musks normale strategie om in de laatste weken van een kwartaal zoveel mogelijk auto’s af te leveren om de cijfers op te poetsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook - Automobielmanagement.nl

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

De laatste autofabrieken die nog open waren in Europa zijn of worden nu ook gesloten. Scania heeft de productie in Zwolle en elders in Europa stopgezet, VDL Nedcar deed dat woensdagmiddag in Born, Volvo heeft de fabriek in het Belgische Gent toch gesloten, Porsche stopt in Duitsland terwijl Nissan, Toyota en Honda nu ook hun fabrieken in Groot-Brittannië stop hebben gezet.

Verwacht wordt ook dat Jaguar Land Rover de al lopende tijdelijke sluitingen van haar Britse fabrieken zal uitbreiden tot een meer langdurige stopzetting. In de VS moet Tesla uiteindelijk Gigafactory 1 in Fremont toch sluiten maar of de assemblagefabriek in Tilburg nog doordraait blijkt niet te achterhalen.

Strikte maatregelen België

Volvo dacht begin deze week nog de fabriek in Gent open te kunnen houden maar is daar nu van teruggekomen. De middagploeg is dinsdag nog aan de slag geweest maar daarna is begonnen met het stilzetten van de installaties. Dat is conform de strikte maatregelen die dinsdag in België zijn afgekondigd. Volvo Gent had echter ook al moeite om voldoende mensen aan de slag te houden. Volvo Cars heeft overigens nog geen sluiting aangekondigd van haar fabrieken in Zweden. Elders in Gent is een fabriek voor vrachtwagens van Volvo Trucks eveneens tot stilstand gekomen, voorlopig tot en met 3 april.

Verstoring toelevering onderdelen

Eerder al deelde BMW mee haar Europese fabrieken inclusief die in Oxford waar Mini’s worden gebouwd te sluiten. Over de situatie bij de Rolls-Royce fabriek in Hams Hall moet moederbedrijf BMW nog een beslissing nemen. Nissan heeft haar grote fabriek in het Noord-Engelse Sunderland gesloten met als reden de verstoring in de toelevering van onderdelen en componenten en het plotselinge inklappen van de automarkten door het coronavirus. De Japanse autofabrikant bekijkt nog of verdere maatregelen nodig zijn. Toyota sluit niet alleen de fabriek in Burnaston en een motorenfabriek in Deeside maar ook andere Europese fabrieken waaronder een grote in het Noord-Franse Valenciennes. Honda stopt met werken in haar fabriek in Swindon maar die staat toch al op de nominatie om in 2021 definitief gesloten te worden.

Voldoende bescherming personeel

Verder heeft Porsche – na Volkswagen en Audi – nu ook aangekondigd haar Duitse fabrieken in Zuffenhausen en Leipzig te sluiten hoewel dat pas zaterdag ingaat en voor twee weken geldt. Een ordelijke bescherming met voldoende bescherming van het personeel is onder de huidige omstandigheden niet meer mogelijk, aldus Porsche. Vergaderingen mogen bij Porsche voorlopig alleen per video of telefoon worden geregeld. Ook bij een collega binnen de Volkswagen Groep, vrachtwagenbouwer Scania, gaan de meeste Europese fabrieken inclusief die in Nederland dicht. Voorlopig gaat ook Scania uit van een sluiting voor twee weken. Scania onderhoudt nauw contact met de vakbonden om de consequenties voor het personeel verder door te nemen. Op dit moment draaien de fabrieken in Zuid-Amerika nog gewoon door.

Sheriff stopt productie Tesla

Tesla dacht eerst als ‘cruciale sector’ haar fabriek in Fremont draaiende te kunnen houden maar daar heeft de sheriff van Alameda County alsnog een stokje voor gestoken. Tesla moet met de productie stoppen maar mag wel ‘minimale basisactiviteiten’ zoals de beveiliging door laten gaan. De sluiting doorkruist in ieder geval Musks normale strategie om in de laatste weken van een kwartaal zoveel mogelijk auto’s af te leveren om de cijfers op te poetsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding