Toekomstbeeld auto-industrie VS nog somberder door coronacrisis

Waar in Europa autofabrieken massaal sluiten blijven ze in de VS vooralsnog in bedrijf. FCA, Ford en GM hebben in Amerika nog geen fabrieken gesloten. Fabrieksarbeiders vragen zich af hoe lang deze situatie nog houdbaar is. Intussen kelderen de aandelen van Amerika’s autofabrikanten.

General Motors vertrekt uit Australië

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan hebben vakbond UAW en de hoogste bazen van de ‘Grote Drie’ een corona-taskforce gevormd. De taskforce gaat maatregelen instellen om de fabrieksarbeiders verder te beschermen. Of het genoeg is is de vraag. Beleggers hebben er weinig vertrouwen in dat de autofabrieken in Noord-Amerika kunnen blijven doordraaien. Op maandag 16 maart kelderden de aandelen van FCA met 22 procent. Tesla ging met 15 procent omlaag, GM met 13 procent en Ford met 9 procent.

Recessie

Minder vraag en stilgelegde fabrieken is niet voorbehouden aan Azië en Europa, ook in de VS is de komende weken en maanden een vergelijkbare situatie onvermijdelijk. In combinatie met een nakende recessie zijn de vooruitzichten voor de Amerikaanse auto-industrie allesbehalve rooskleurig. Maar eigenlijk was dat al zo, los van corona laat analyst Jonathan Storey weten. “Zelfs voor de uitbraak hadden we in 2020 al een daling voorzien, deze epidemie heeft er alleen nog een schep bovenop gedaan. We zien op geen enkele manier een scenario waarin sterke groei mogelijk is van de vraag naar personenauto’s in Amerika.”

Toekomstbeeld auto-industrie VS nog somberder door coronacrisis - Automobielmanagement.nl

Toekomstbeeld auto-industrie VS nog somberder door coronacrisis

Waar in Europa autofabrieken massaal sluiten blijven ze in de VS vooralsnog in bedrijf. FCA, Ford en GM hebben in Amerika nog geen fabrieken gesloten. Fabrieksarbeiders vragen zich af hoe lang deze situatie nog houdbaar is. Intussen kelderen de aandelen van Amerika’s autofabrikanten.

General Motors vertrekt uit Australië

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan hebben vakbond UAW en de hoogste bazen van de ‘Grote Drie’ een corona-taskforce gevormd. De taskforce gaat maatregelen instellen om de fabrieksarbeiders verder te beschermen. Of het genoeg is is de vraag. Beleggers hebben er weinig vertrouwen in dat de autofabrieken in Noord-Amerika kunnen blijven doordraaien. Op maandag 16 maart kelderden de aandelen van FCA met 22 procent. Tesla ging met 15 procent omlaag, GM met 13 procent en Ford met 9 procent.

Recessie

Minder vraag en stilgelegde fabrieken is niet voorbehouden aan Azië en Europa, ook in de VS is de komende weken en maanden een vergelijkbare situatie onvermijdelijk. In combinatie met een nakende recessie zijn de vooruitzichten voor de Amerikaanse auto-industrie allesbehalve rooskleurig. Maar eigenlijk was dat al zo, los van corona laat analyst Jonathan Storey weten. “Zelfs voor de uitbraak hadden we in 2020 al een daling voorzien, deze epidemie heeft er alleen nog een schep bovenop gedaan. We zien op geen enkele manier een scenario waarin sterke groei mogelijk is van de vraag naar personenauto’s in Amerika.”