Hij deed dat na onder meer een telefonische conferentie met de bazen van PSA Carlos Tavares en van Renault Jean-Dominique Senard. Le Maire heeft de autofabrikanten daarbij alle steun toegezegd die maar nodig zou zijn.
Dacia
Die nationalisatie komt volgens Franse bronnen vooral in zicht voor Renault waar de Franse staat toch al een belang van 15 procent in heeft. PSA staat er na een uitstekend 2019 goed voor en werkt bovendien aan de fusie met Fiat Chrysler Automobiles, maar de Renault Groupe is de laatste tijd duidelijk verzwakt. Renault boekte vorig jaar voor het eerst sinds 2009 verlies en dreigt dit jaar in ieder geval weer miljarden minder te vangen van partner Nissan. Verder lijkt het succes van Dacia uit te doven, met vorige maand in Europa weer een kwart lagere verkopen. Ook moest Renault belangrijke groeimarkten als Iran en Turkije verlaten en krijgt het buitengewoon zware klappen van het op slot gaan van de drie belangrijkste afzetmarkten Frankrijk, Spanje en Italië.
Junk
Waarderingsbureau Moody’s degradeerde de schulden van Renault eerder al tot junkstatus. De vrees is daar dat Renault in de loop van dit jaar zonder geld komt te zitten, hoewel tijdelijk CEO Clotilde Delbos eerder nog verklaarde dat er 16 miljard euro beschikbaar is. Sinds het begin van dit jaar is het aandeel Renault liefst 64 procent minder waard geworden waarmee opkopen door de staat dus ook vele miljarden goedkoper is geworden. “Volgens onze informatie ligt de hypothese van een nationalisatie van Renault of in ieder geval een vergroting van het staatsbelang nadrukkelijk op tafel,’’ schrijft het goed-geïnformeerde tijdschrift La Tribune dan ook.