Autofabrikanten roepen op tot Europese steun

De vereniging van Europese autofabrikanten ACEA roept op tot financiële steun nu vrijwel alle fabrieken stilliggen. “We willen een gesprek met de voorzitter van de Europese Commissie.”

De Europese auto-industrie wordt hard getroffen door de coronacrisis. Fabrieken liggen stil door een weggevallen vraag en gebrek aan onderdelen. Ook overheidsmaatregelen en uitval door zieke medewerkers duwen de fabrikanten verder in de problemen. Inmiddels verkeren kopers in onzekerheid, steeds vaker krijgen zij te horen dat de door hun bestelde auto niet op tijd kan worden afgeleverd.

14 miljoen banen

“Dit is echt de ergste crisis die we ooit hebben meegemaakt,” zegt algemeen directeur Eric-Mark Huitema. “Nu de productie is stopgezet en vrijwel het gehele retailnetwerk is gesloten staan de banen van zo’n 14 miljoen Europeanen op het spel. We roepen nationale overheden en de EU op ingrijpende maatregelen te nemen en direct financiële steun te bieden aan fabrikanten, hun leveranciers en dealers.”

Dringend gesprek

Huitema: “We waarderen de steun die al is aangekondigd voor onze fabrieken en werknemers. Nu hebben we een dringend gesprek nodig met de voorzitter van de Europese Commissie.” (Ursula von der Leyen, red). Er moeten volgens Huitema twee dingen gebeuren. “Ten eerste zijn er concrete maatregelen nodig om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector te voorkomen, met een permanent verlies van banen, capaciteit, innovatie en R&D tot gevolg. Ten tweede moet Europa zich voorbereiden om herstel van onze sector te stimuleren. Dat is een sleutel tot het versnelde herstel van de Europese economie in z’n algemeenheid. We staan klaar om samen met de Europese Commissie, nationale overheden en andere stakeholders door deze crisis te komen.”

Onderdelen en onderhoud

In de huidige situatie is het volgens Huitema ook belangrijk de productie en distributie van onderdelen aan de gang te houden, evenals de werkplaatsen. Dat is niet alleen belangrijk voor vitale distributienetwerken, maar ook om noodhulpvoertuigen zoals ambulances, brandweerauto’s en politievoertuigen rijdende te houden. “De toevoer van medicijnen, voedsel, brandstof, materieel en onderdelen in Europa moet onder alle omstandigheden gegarandeerd zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autofabrikanten roepen op tot Europese steun - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten roepen op tot Europese steun

De vereniging van Europese autofabrikanten ACEA roept op tot financiële steun nu vrijwel alle fabrieken stilliggen. “We willen een gesprek met de voorzitter van de Europese Commissie.”

De Europese auto-industrie wordt hard getroffen door de coronacrisis. Fabrieken liggen stil door een weggevallen vraag en gebrek aan onderdelen. Ook overheidsmaatregelen en uitval door zieke medewerkers duwen de fabrikanten verder in de problemen. Inmiddels verkeren kopers in onzekerheid, steeds vaker krijgen zij te horen dat de door hun bestelde auto niet op tijd kan worden afgeleverd.

14 miljoen banen

“Dit is echt de ergste crisis die we ooit hebben meegemaakt,” zegt algemeen directeur Eric-Mark Huitema. “Nu de productie is stopgezet en vrijwel het gehele retailnetwerk is gesloten staan de banen van zo’n 14 miljoen Europeanen op het spel. We roepen nationale overheden en de EU op ingrijpende maatregelen te nemen en direct financiële steun te bieden aan fabrikanten, hun leveranciers en dealers.”

Dringend gesprek

Huitema: “We waarderen de steun die al is aangekondigd voor onze fabrieken en werknemers. Nu hebben we een dringend gesprek nodig met de voorzitter van de Europese Commissie.” (Ursula von der Leyen, red). Er moeten volgens Huitema twee dingen gebeuren. “Ten eerste zijn er concrete maatregelen nodig om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector te voorkomen, met een permanent verlies van banen, capaciteit, innovatie en R&D tot gevolg. Ten tweede moet Europa zich voorbereiden om herstel van onze sector te stimuleren. Dat is een sleutel tot het versnelde herstel van de Europese economie in z’n algemeenheid. We staan klaar om samen met de Europese Commissie, nationale overheden en andere stakeholders door deze crisis te komen.”

Onderdelen en onderhoud

In de huidige situatie is het volgens Huitema ook belangrijk de productie en distributie van onderdelen aan de gang te houden, evenals de werkplaatsen. Dat is niet alleen belangrijk voor vitale distributienetwerken, maar ook om noodhulpvoertuigen zoals ambulances, brandweerauto’s en politievoertuigen rijdende te houden. “De toevoer van medicijnen, voedsel, brandstof, materieel en onderdelen in Europa moet onder alle omstandigheden gegarandeerd zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding