“De consument wordt zich er meer dan ooit van bewust dat er nieuwe manieren zijn om een auto te kopen. Die auto ook bij de klant afleveren wordt daarbij de komende weken één van de belangrijkste opgaven voor zowel de fabrikanten als hun dealers.”

Een toenemend aantal Amerikaanse dealers komt nu naar het huis van de klanten om de auto op te halen voor een onderhoudsbeurt of ter plaatse storingen op te lossen of klussen uit te voeren. Een aantal heeft daarvoor speciaal een truck met een grote laadbak gekocht waarmee ze ook nieuwe auto’s naar het huisadres kunnen brengen. “Op die manier staan mijn werkplaatsen toch vol met auto’s van klanten die zelf liever binnenshuis blijven,” zegt bijvoorbeeld That Szott van de gelijknamige autogroep in Detroit.

Ook Szotts servicepunten geven nu voorrang aan auto’s van mensen in de zorg of bij de hulpdiensten. Dat geldt met name ook voor het afleverklaar maken van auto’s die besteld zijn door bijvoorbeeld de politie of de gemeente. Amerikaanse autobedrijven die daar ruimte voor hebben, werken nu met twee gescheiden afdelingen in de werkplaats zodat niet alles plat hoeft als er toch een besmetting met coronavirus bij één van de monteurs wordt ontdekt. De fabrikanten zelf paaien de klant met gratis financiering of andere aanbiedingen. Zo geeft General Motors een aantal Chevrolet-rijders nu 3GB extra zodat ze desnoods vanuit hun auto kunnen werken. Cadillac heeft de capaciteit van haar virtuele showroom opgevoerd en geeft de klant ook een persoonlijke ‘ambassadeur’ om het keuzeproces te begeleiden. Ook biedt GM zes jaar rentevrije financiering voor ieder die nog een nieuwe auto komt kopen. Ford kondigde eind vorige week de actie ‘Built to Lend a Hand’ in met onder meer zes maanden uitstel van financiering en een auto-ontsmettingsproces voorafgaande aan de aflevering van een nieuwe wagen. Bij Fiat Chrysler, de derde van de Big Three, zijn soortgelijke initiatieven genomen.