VW, Daimler en BMW waren vorig jaar samen goed voor een omzet van 530 miljard euro. 15 procent daarvan, oftewel 80 miljard, ging volgens Dudenhöffer naar afschrijvingen en rente. Deze kosten lopen gewoon door, ook als fabrieken gesloten zijn en er geen omzet wordt gemaakt. Met de bijkomende loonkosten en 220 werkdagen per jaar zou elke dag een omzetverlies van 360 miljoen euro opleveren.

Leed verzachten

Om het leed te verzachten heeft Dudenhöffer voorgesteld dat de Duitse overheid afziet van het innen van BTW ‘op hoogwaardige consumentengoederen’, zoals auto’s. Een dergelijke maatregel zou de vraag naar nieuwe auto’s weer op gang moeten brengen aldus de wetenschapper. Volgens Dudenhöffer is het belangrijk de vraag op peil te houden zodat fabrikanten en toeleveranciers in deze tijd van crisis hun capaciteit en daarmee het aantal arbeidsplaatsen niet gaan afbouwen.

Innoveren

De Duitse autoprofessor is sceptisch over de vraag of alleen werktijdverkorting en financiële hulp de Duitse auto-industrie door de crisis gaan helpen. Overheidssteun is volgens hem slechts een lapmiddel, fabrikanten moeten ook innoveren. Dudenhöffer verwacht onder andere ‘meer en betaalbaar aanbod voor auto-abonnementen’. Een abonnement ook waar consumenten bij baanverlies eenvoudig vanaf kunnen.