Het huidige jaar wordt er ook voor Seat een vol uitdagingen, met de introductie van nieuwe modellen in een periode die wordt gedomineerd door het Coronavirus. “Het optimaliseren van de kosten in alle regionen van onze onderneming heeft geleid tot efficiency in de productiekosten, het stimuleren van innovaties bij onze toeleveranciers en het beheersen van indirecte kosten”, zo verklaart Carsten Isensee (foto), de tijdelijke zetbaas van Seat nu Luca de Meo is weggekocht door Renault. Isensee is normaliter de vice president voor Finance & IT.

Verbeteren winstmarge

“Onze belangrijkste doelstellingen voor 2020 zijn het verder verhogen van de efficiency en het verbeteren van onze winstmarge. Tegelijkertijd zien we ons geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen die onze activiteiten gaan beïnvloeden, zoals een teruglopende markt en met name de effecten van Covid-19. Een betrouwbare inschatting van de impact op de wereldeconomie en SEAT’s verkoopprestaties in 2020 is vanwege deze Corona pandemie niet mogelijk. Als gevolg van deze crisis voeren we maatregelen door om allereerst onze liquiditeit te bewaken. We focussen ons daarnaast op het zo snel mogelijk kunnen hervatten van de normale productie en onze verkopenwanneer deze situatie voorbij is”, aldus Isensee.

Populariteit Cupra

Voor het tweede jaar op rij noteerde Seat een verkooprecord. In totaal leverde het merk in 2019 ruim 574.000 auto’s af; een plus van bijna 11 procent. Dit resultaat ging samen met een toename bij de verkopen van modellen met een hogere winstmarge. Dat betrof met name de SUV types van Seat: 44 procent van de verkochte auto’s was afgelopen jaar een Arona, Ateca of Tarraco. Ook de populariteit van de Cupra modellen droegen bij aan de relatief hoge winstmarge. Met bijna 25.000 verkochte auto’s (+72 procent) leverde het nieuwe label een belangrijke bijdrage aan het succes van moederbedrijf Seat. “Cupra is een strategische prioriteit binnen Seat en mikt op een omzet van 1 miljard euro wanneer alle modellen leverbaar zijn. Het merk gaat een cruciale rol spelen in de resultaten van onze onderneming”, aldus Wayne Griffiths, de vice president voor Verkoop & Marketing en de CEO van Cupra.

Strategische besluiten

Anticiperend op de uitdagingen die voor de nabije toekomst in het verschiet liggen, heeft Seat in 2019 al strategische besluiten genomen met het oog op belangrijke projecten. In dit licht, en rekening houdend met strategische aanpassingen binnen de Volkswagen Groep voor de merken, markten en productiesystemen, heeft de autofabrikant besloten om zijn debuut in China uit te stellen. Het Spaanse merk zal geen rol spelen in de aandeelhoudersstructuur van JAC Volkswagen, maar blijft wel samenwerken op het gebied van design en R&D. Als gevolg van dit besluit neemt Volkswagen nu de ontwikkeling van het MEB platform voor elektrische auto’s van ca. 4 meter in lengte over en blijft Seat samen met de andere merken van de Groep actief betrokken bij dit project.

Seat en Cupra lanceren in de komende 21 maanden 5 nieuwe elektrische en stekker hybride modellen. Het gamma voor de nieuwe Leon krijgt PHEV versies onder zowel de Seat als Cupra vlag, de Tarraco wordt uitgebreid met een stekker hybride variant en ook de Cupra Formentor (het eerste model dat exclusief voor dit nieuwe label is ontworpen en ontwikkeld) wordt leverbaar met PHEV aandrijving. Bovendien introduceert Seat met de el-Born na de Mii electric de tweede volledig elektrische auto. (Autointernationaal)