Toyota tekende in 2015 een contract als hoofdsponsor met het IOC en het Japanse organisatiecomité. Daarmee was een bedrag gemoeid van 315 miljoen dollar. Sindsdien heeftToyota echter ook honderden miljoenen geïnvesteerd in een vloot van speciale voertuigjes die tijdens de Spelen ingezet zouden worden voor het vervoer van de deelnemers en officials en zo als wereldwijde ‘showcase’ voor het merk konden dienen. Een speciale ‘pod car’ zou ook het laatste deel van de tocht van de Olympische vlam door Tokyo zelf begeleiden. Een deel van die busjes heeft elektrische aandrijving maar er zijn er ook veel die lopen op waterstofcellen, de brandstof waar Toyota nog altijd zwaar op inzet. Bovendien bouwde Toyota zelf of samen met andere bedrijven ook robots die bij de verschillende evenementen ingezet konden worden als voorbeeld van Japanse innovatie.

Toyota voert al lange tijd een reclamecampagne onder het motto ‘Start Your Impossible’ rond de Olympiade van Tokyo. Die video’s en filmpjes en al het andere materiaal kunnen nu voorlopig de la in. Toyota hield tot begin deze week vol ‘dat we niets hebben gehoord over het doorgaan van de Spelen’ maar moest toch dinsdag toeluisteren toen het IOC en premier Abe Shinzo van Japan dat nieuws aankondigde. Als hoofdsponsor heeft Toyota tot nu toe geen officieel commentaar gegeven.

En er is meer slecht nieuws want Toyota moest die dag zelf melden dat het nu ook fabrieken in thuisland Japan moet sluiten wegens het coronavirus, niet zozeer vanwege besmettingen maar door het wegvallen van de vraag in het grootste deel van de wereld. Voorlopig worden zeven lopende banden in vijf verschillende fabrieken stil gezet, in de meeste gevallen eerst maar voor drie tot negen werkdagen vanaf begin april.