Dat hebben bronnen gemeld aan het doorgaans goed-ingelichte Franse persbureau AFP. De twee autoconcerns deelden half december mee dat hun fusieplan rond was en dat ze alleen de verdere details nog moesten uitwerken. De bedoeling was de deal nog dit jaar af te timmeren.

Maar de enorme economische onrust en de gevolgen die dat heeft voor vooral de autowereld gooit op velerlei manieren roet in het eten. Tijdens de aankondiging van het definitieve fusieplan waren PSA en Fiat Chrysler Automobile op de beurs resp. 23 miljard en 21 miljard euro waard. Dat maakte een fusie van gelijken met een 50/50 verdeling in de nieuwe combinatie alleszins haalbaar. Maar inmiddels zijn de koersen zeker van auto-aandelen in elkaar gestort waardoor PSA woensdag nog maar 11,36 miljard en FCA 10,59 miljard euro waard was. Nog altijd wel evenwichtig, dat wel, maar wel een evenwicht op een volstrekt ander niveau. “De waardebepalingen die aan het fusieplan ten grondslag liggen zijn volstrekt overhoop gehaald, alle berekeningen moeten opnieuw gemaakt worden,” aldus een analist van het Amerikaanse Kelley Blue Book.

Families

Bovendien is er een streep gehaald door de financiële tegemoetkoming die de grootaandeelhouders, aan de ene kant de familie Peugeot en aan de andere kant de familie Agnelli, zouden ontvangen. PSA wilde haar belang van 46 procent in onderdelenfabrikant Faurecia te gelde maken en uitbetalen aan de aandeelhouders maar dat belang is inmiddels met 3,8 miljard een goede miljard euro minder waard dan eind vorig jaar. FCA zou op haar beurt een eenmalig dividend uitkeren van ruim vijf miljard maar wil dat geld nu voorlopig liever in kas houden. Of de Peugeots en Agnellis nu nog zo happig zijn op een fusie is op z’n zachtst gezegd twijfelachtig.

Hoe de twee autofabrikanten uiteindelijk uit de huidige crisis zullen komen, is ook volstrekt niet te voorspellen. PSA haalt het grootste deel van haar omzet uit Europa maar krijgt via haar partner – en grootaandeelhouder – Dongfeng ook wat mee van de Chinese autoverkopen die de laatste tijd langzaam lijken aan te trekken. Fiat Chrysler is met Chrysler zelf, Jeep en Ram veel meer afhankelijk van de Noord-Amerikaanse markt waar het coronavirus nu pas in alle hevigheid lijkt toe te slaan. PSA is tot nu toe niet aanwezig in Noord-Amerika en kan daar dus ook geen klappen krijgen.

Geen overleg

En daar komt dan nog het praktische argument bij dat persoonlijk overleg in de werkgroepen die de fusie verder zouden uitwerken op dit moment volstrekt onmogelijk is. Zeker in Italië geldt een reisverbod terwijl de Fransen ook liever geen buitenlanders de grens over zien komen. In beide landen geldt een strikte lockdown waardoor bijeenkomsten van een paar personen al verboden zijn. De topmannen Carlos Tavares en Mike Manley kunnen elkaar dus ook niet ontmoeten laat staan dat ze de fusie persoonlijk zouden kunnen aftimmeren.