De vraag naar auto’s zal volgens hem dit jaar met vijftien procent dalen. “Het herstel zal zeker tien jaar duren”.
In zijn rapport spreekt Dudenhöffer van een overcapaciteit van 1,3 tot 1,7 miljoen auto’s. Op basis hiervan komt komt hij tot de conclusie dat er honderdduizend van de 830.000 op het spel staan. “Onder de meest optimistische aannames,” schrijft de automotive-expert.

Afnemende vraag

De autoproductie was afgelopen jaar al gedaald van 5,1 naar 4,7 miljoen. De voorspelde daling van vijftien procent in Duitsland is nog positiever dan in andere productielanden. Hij verwacht dalingen van twintig procent voor China, 25 procent in Frankrijk en de VS en tot dertig procent in Italië. Dudenhöffer stelt dat de problemen niet zozeer in de aanvoerketen van onderdelen ligt maar vooral een achterblijvende vraag. Om een groeispurt te verwachten na deze crisis is volgens het rapport niet reëel. “Europa laat na een crisis zien dat het tegendeel eerder gebeurt”. Hij adviseert dan ook om enkele fiscale voordelen voor na de crisis in te bouwen.

Scenario’s

Ook het Verband de Automobilindustrie (VDA) in Duitsland ziet de nodige banen in de branche bedreigd. VDA-President Hildegard Müller meent wel dat verschillende bedrijven ‘zeer verantwoord met het personeel omgaat’. Speculaties over de gevolgen van de recessie wil zij nog niet doen. “Wel moeten we in meerdere scenario’s gaan denken. Maar ik denk niet dat het aan een oplossing bijdraagt om er allerlei speculaties op los te laten.”