1,1 miljoen banen in de Europese autosector staan op het spel

De banen van tenminste 1,1 miljoen Europeanen die werkzaam zijn in de automobielindustrie zijn in gevaar door de coronacrisis. Dit blijkt uit data van de ACEA, het Europese verbond van autofabrikanten, die vandaag is vrijgegeven.

Het cijfer betreft alleen nog maar de werknemers die rechtstreeks betrokken zijn bij de productie van auto’s, vrachtauto’s, bestelauto’s en bussen. Over de hele keten gezien is de situatie nog nijpender.

16 dagen

In de hele EU is het productieverlies door gesloten fabrieken tot nu toe opgelopen tot 1,2 miljoen voertuigen. Momenteel liggen de fabrieken gemiddeld 16 dagen stil. Deze cijfers zullen alleen maar toenemen als de huidige situatie voortduurt, of als er meer fabrieken sluiten voegt de ACEA er nog aan toe.

Beschermen

In totaal bieden de Europese autofabrikanten rechtstreeks werkgelegenheid aan 2,6 miljoen mensen, verspreid over 226 productielocaties. In de gehele automobielsector werken zo’n 13,8 miljoen Europeanen. “We moeten ons nu vooral richten op de directe crisis, die de auto-industrie vrijwel volledig heeft stilgelegd. Een situatie die we nog nooit eerder hebben meegemaakt,” laat CEO Eric-Mark Huitema weten. “Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en de banen van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct en indirect voor ons werken.”

1,1 miljoen banen in de Europese autosector staan op het spel - Automobielmanagement.nl

1,1 miljoen banen in de Europese autosector staan op het spel

De banen van tenminste 1,1 miljoen Europeanen die werkzaam zijn in de automobielindustrie zijn in gevaar door de coronacrisis. Dit blijkt uit data van de ACEA, het Europese verbond van autofabrikanten, die vandaag is vrijgegeven.

Het cijfer betreft alleen nog maar de werknemers die rechtstreeks betrokken zijn bij de productie van auto’s, vrachtauto’s, bestelauto’s en bussen. Over de hele keten gezien is de situatie nog nijpender.

16 dagen

In de hele EU is het productieverlies door gesloten fabrieken tot nu toe opgelopen tot 1,2 miljoen voertuigen. Momenteel liggen de fabrieken gemiddeld 16 dagen stil. Deze cijfers zullen alleen maar toenemen als de huidige situatie voortduurt, of als er meer fabrieken sluiten voegt de ACEA er nog aan toe.

Beschermen

In totaal bieden de Europese autofabrikanten rechtstreeks werkgelegenheid aan 2,6 miljoen mensen, verspreid over 226 productielocaties. In de gehele automobielsector werken zo’n 13,8 miljoen Europeanen. “We moeten ons nu vooral richten op de directe crisis, die de auto-industrie vrijwel volledig heeft stilgelegd. Een situatie die we nog nooit eerder hebben meegemaakt,” laat CEO Eric-Mark Huitema weten. “Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en de banen van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct en indirect voor ons werken.”