Volvo Cars tien jaar onder paraplu Geely

Volvo Cars viert deze weken dat het tien jaar geleden is overgenomen door Zhejiang Geely Holding, kortweg Geely. In die tijd is Volvo van een kwakkelend merk uit de stal van Ford opgestuwd tot één van de succesvolle autofabrikanten in het premium-segment. Verkochten de Zweden in 2011 nog 449.255 auto’s met een operationele winst van SEK 1,6 miljard, vorig jaar was dat 705.452 verkochte auto’s en een winst van SEK 14,3 miljard (bijna 1,3 miljard euro) ofwel ruim elf keer zo veel.

Volvo Cars tien jaar onder paraplu Geely

Hoewel de zaken momenteel ook voor Volvo bar slecht gaan, houdt de Geely-dochter de blik stevig gericht op de toekomst. “Volvo Cars is sterker dan het ooit is geweest. Met Geely zijn we begonnen aan een nieuwe succesvolle fase die ons op een heel nieuw niveau heeft gebracht. We hebben onze productenportefeuille volledig vernieuwd, een wereldwijde aanwezigheid opgebouwd, onze verkopen bijna verdubbeld en zijn ook van break-even naar winstgevend gegaan. Vooruit denkend zullen we onze business blijven uitbreiden, samen met Geely,” zegt CEO Håkan Samuelsson (foto).

Volvo Cars zet die komende tijd vooral in op elektrificatie. Eerste doel is om in 2025 de helft van de dan verkochte nieuwe auto’s full-electric te laten zijn en de rest hybride. Daarnaast wil Volvo nieuwe relaties met haar klanten opbouwen via nieuwe vormen van mobiliteit. Ook hoopt het een leidende rol te spelen bij de invoering van autonoom rijden technologie. “Die en andere ambities zijn mogelijk gemaakt dankzij het tot stand brengen van een duurzaam en winstgevend business model. Na de scheiding van Ford hebben Volvo Cars en Geely een nieuwe toekomst voor het Zweedse merk uitgestippeld die is gebaseerd op technische onafhankelijkheid, wereldwijde productie, een sterkere merkidentiteit en bestuur op afstand door Geely,” aldus Volvo in een verklaring ter gelegenheid van de ‘verjaardag’.

Uit de tegelijkertijd bekend gemaakte jaarrapport van moederbedrijf Geely blijkt echter wel dat die toekomst zeker op de middellange termijn voorlopig wel somber zal blijven. Geely verwacht dat 2020 zelfs het moeilijkste jaar uit haar bestaan zal worden. De Chinese autofabrikant, ook eigenaar van Lynk & Co en de London Electric Taxi Company, zag in het afgelopen jaar de winst al met 35 procent dalen naar omgerekend één miljard euro. De omzet zakte met negen procent in terwijl het aantal verkochte auto’s met 1,36 miljoen eveneens negen procent lager uitkwam. In februari verkocht Geely door de coronacrisis echter 75 procent minder auto’s dan een jaar eerder waarmee de daling over de eerste twee maanden van dit jaar 45 procent bedroeg.

Volvo Cars tien jaar onder paraplu Geely - Automobielmanagement.nl

Volvo Cars tien jaar onder paraplu Geely

Volvo Cars viert deze weken dat het tien jaar geleden is overgenomen door Zhejiang Geely Holding, kortweg Geely. In die tijd is Volvo van een kwakkelend merk uit de stal van Ford opgestuwd tot één van de succesvolle autofabrikanten in het premium-segment. Verkochten de Zweden in 2011 nog 449.255 auto’s met een operationele winst van SEK 1,6 miljard, vorig jaar was dat 705.452 verkochte auto’s en een winst van SEK 14,3 miljard (bijna 1,3 miljard euro) ofwel ruim elf keer zo veel.

Volvo Cars tien jaar onder paraplu Geely

Hoewel de zaken momenteel ook voor Volvo bar slecht gaan, houdt de Geely-dochter de blik stevig gericht op de toekomst. “Volvo Cars is sterker dan het ooit is geweest. Met Geely zijn we begonnen aan een nieuwe succesvolle fase die ons op een heel nieuw niveau heeft gebracht. We hebben onze productenportefeuille volledig vernieuwd, een wereldwijde aanwezigheid opgebouwd, onze verkopen bijna verdubbeld en zijn ook van break-even naar winstgevend gegaan. Vooruit denkend zullen we onze business blijven uitbreiden, samen met Geely,” zegt CEO Håkan Samuelsson (foto).

Volvo Cars zet die komende tijd vooral in op elektrificatie. Eerste doel is om in 2025 de helft van de dan verkochte nieuwe auto’s full-electric te laten zijn en de rest hybride. Daarnaast wil Volvo nieuwe relaties met haar klanten opbouwen via nieuwe vormen van mobiliteit. Ook hoopt het een leidende rol te spelen bij de invoering van autonoom rijden technologie. “Die en andere ambities zijn mogelijk gemaakt dankzij het tot stand brengen van een duurzaam en winstgevend business model. Na de scheiding van Ford hebben Volvo Cars en Geely een nieuwe toekomst voor het Zweedse merk uitgestippeld die is gebaseerd op technische onafhankelijkheid, wereldwijde productie, een sterkere merkidentiteit en bestuur op afstand door Geely,” aldus Volvo in een verklaring ter gelegenheid van de ‘verjaardag’.

Uit de tegelijkertijd bekend gemaakte jaarrapport van moederbedrijf Geely blijkt echter wel dat die toekomst zeker op de middellange termijn voorlopig wel somber zal blijven. Geely verwacht dat 2020 zelfs het moeilijkste jaar uit haar bestaan zal worden. De Chinese autofabrikant, ook eigenaar van Lynk & Co en de London Electric Taxi Company, zag in het afgelopen jaar de winst al met 35 procent dalen naar omgerekend één miljard euro. De omzet zakte met negen procent in terwijl het aantal verkochte auto’s met 1,36 miljoen eveneens negen procent lager uitkwam. In februari verkocht Geely door de coronacrisis echter 75 procent minder auto’s dan een jaar eerder waarmee de daling over de eerste twee maanden van dit jaar 45 procent bedroeg.