In Frankrijk, waar al weken een zeer strenge ‘lockdown’ geldt waardoor ook alle autodealers gesloten zijn, werden in maart niet meer dan 62.668 nieuwe personenauto’s geregistreerd, meldt het Comité des Constructeurs Français d’Automobiles. Op basis van vergelijkbare werkdagen is dat 73,5 procent minder dan een jaar geleden. “De automarkt is op een nog nooit vertoonde manier gepolariseerd”, aldus het CCFA.

Over de eerste drie maanden werden er daarmee aan de Fransen ruim een derde minder nieuwe auto’s verkocht. Op de tweedehandsmarkt blijft de schade in maart nog enigszins beperkt tot een daling van 34 procent in maart en 5,6 procent over het eerste kwartaal. Bij jonge occasions tot zes maanden is zelfs sprake van een plus van 10 procent terwijl er aan auto’s van 15 jaar en ouder bijna drie procent meer werden verkocht.

Spanje, dat zo mogelijk nog strengere restricties kent dan Frankrijk, komt over maart op 37.644 geregistreerde personenauto’s en 6.703 kleine bestelwagens, meldt de Spaanse organisatie voor de autobranche Anfac. Over het eerste kwartaal komt de markt voor nieuwe personenauto’s daarmee in Spanje 31 procent lager uit, die voor kleine bestelwagens 33,5 procent. “De coronacrisis brengt grote schade toe aan alle sectoren van de auto-industrie,” tekent Anfac aan.