Van kleine familiebedrijven tot de grote autohandelaren van Duitsland – de gehele branche bevindt zich in gevaarlijk vaarwater. Zo laat een Berlijnse multi-merkendealer weten dat de eerste drie maanden van dit jaar nog ‘enigszins bevredigend’ waren. Sinds halverwege maart boekt de werkplaats echter 30 procent minder omzet en in de verkoop is alles zowat tot nul teruggelopen. De politiek wordt erop aangesproken. “Bouwmarkten zijn nog steeds open. Wij moeten de showrooms sluiten terwijl je hier nooit wachtrijen hebt. Onbegrijpelijk en het veroorzaakt een enorme economische schade.”

Verkoop met 80 procent gedaald

Mocht er tot eind april geen autoverkoop mogelijk zijn, dan verwacht een van de grootste autobedrijven in Duitsland een schade van 13 tot 14 miljoen euro over de eerste vier maanden van dit jaar. De eerder verwachte winst van 3 miljoen euro kan worden weggeschreven. De verkoop is hier met 80 procent gedaald, de werkplaats is nog voor 70 procent bezet. Bij de concurrent is het niet veel beter. De aanvraag voor arbeidstijdverkorting ligt al klaar. “De aftersales en omzet vanuit de lease is nog redelijk stabiel, maar bij onze particuliere klanten zien we een terugval van 30 procent en de occasionverkoop ligt vrijwel helemaal stil.” Daar komt bij dat ook de Duitse RDW in veel steden is gesloten, wat de handel verder belemmert.

Terugval van 100 procent

Bij een BMW-dealer in het zuiden van Duitsland ligt de verkoop al drie weken stil. Letterlijk. Ze rapporteren een terugval van 100 procent in de verkoop aan particulieren, 99 procent in de zakelijke verkoop en 70 procent in de verkoop aan grootzakelijke klanten, waar de trend dalende is. Volgens de bedrijfsleider is de werkplaats sinds de afgelopen 14 dagen nog maar voor de helft gevuld. Bij twee andere BMW-dealers is de situatie vergelijkbaar. “De nieuwverkoop is sinds 15 maart tot stilstand gekomen, de occasionverkoop is sinds 23 maart met 90 procent teruggelopen.”