In de autodivisie, en bij het af te splitsen Powertrain, was de marge deze eerste weken van 2020 echter nul. Continental heeft vanwege de heersende onzekerheid nu alle verwachtingen voor het lopende jaar ingetrokken. Bovendien hebben de leden van de Raad van Bestuur en de directies in de verschillende landen vrijwillig tien procent van hun salaris ingeleverd.

Liquiditeit

Continental blijft hard in de kosten snijden om maar zoveel mogelijk geld in kas te hebben, benadrukt CEO dr Elmar Degenhart. “Ten tijde van een crisis is financiële liquiditeit een top prioriteit. Daarom snijden we in de kosten, optimaliseren we ons werkkapitaal en stellen we projecten en investeringen die niet urgent zijn tot nader order uit. Op die manier blijven we in staat effectief te functioneren.” De Duitse onderneming heeft ruim 40 procent van de 249 fabrieken een paar dagen tot enkele weken stil moeten leggen terwijl in Duitsland zelf rond de 30.000 werknemers vanaf 1 april voor werktijdverkorting zijn opgegeven. Dat laatste betreft alle functies, van productiemensen tot onderzoek en ontwikkeling en administratie.

Vol vertrouwen

Continental had eind februari 2,3 miljard euro in kas en nog eens 4,6 miljard euro aan leningfaciliteiten ter beschikking. Degenhart: “We zijn sterk en blijven vol vertrouwen. We hebben een crisisteam en een gezonde balans. En daarom zullen we deze crisis succesvol te boven komen.” Directeur personeel Ariane Reinhart voegt daar aan toe dat Continental met de bonden heeft afgesproken de komende weken alle mogelijke opties in te zullen zetten om flexibel op de crisis te reageren. “Ons gemeenschappelijke doel in de huidige fase is onze werknemers en hun banen te beschermen.” Continental houdt er daarbij zelfs rekening mee dat het korter werken in Duitsland zes tot twaalf maanden zou kunnen duren.