“De nieuwe toelatingen van voertuigen kan daarmee niet geregeld worden. In het hele land staat de autohandel voor enorme problemen. De voorgeschreven sluiting van verkooplocaties treft de handelaren zeer hard. Veel ondernemers proberen hun bedrijf telefonisch of digitaal aan de gang te houden.” Dit schrijven het Verband der Automobilindustrie (VDA), het Verband der Internationalen Kraftfahrzeughersteller (VDIK) en het Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) in een gezamenlijke brief aan alle Duitse overheden.
Drempel
Ze stuiten daarbij echter op een onoverkomelijke drempel: de toelatingsdiensten (de Duitse RDW) voor personenauto’s zijn voor een deel met hun werk gestopt. De nieuwtoelating van voertuigen kan daarmee niet geregeld worden. “Veel dealers kunnen al bestelde en voor aflevering klaar gemaakte auto’s niet aan de klant overhandigen. Wij vragen u dringend door snel in te grijpen faillissementen en banenverlies af te wenden, dat door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus in de personenautohandel dreigt,” aldus de brief.
Overleven
Volgens de drie organisaties staan er duizenden nieuwe en gebruikte auto’s klaar voor de aflevering. “Klanten nemen die auto’s alleen aan en betalen er ook alleen voor als ze toegelaten kunnen worden of al zijn. Dit bestand aan voertuigen houdt kapitaal vast dat voor de handelaren van het grootste belang is om economisch te kunnen overleven.” De organisaties vragen om ‘onbureaucratische oplossingen’ om de toelatingen gebundeld en zonder tussenkomst van keuringspersoneel af te kunnen wikkelen. “Voor de verwachte toeloop na de productiestop is het ook belangrijk dat er bij de dealers voldoende ruimte is vrijgemaakt, anders kan er ook niets nieuws geproduceerd worden.”