Achtergrond: autobouwers massaal over op corona-producten

Van Volkswagen tot Ferrari en van Lamborghini tot Peugeot, de autobouwers van de wereld schakelen massaal over op de productie van beademingstoestellen of mondmaskers voor de bestrijding van de coronacrisis. Ook schieten ze met gratis (deel)auto’s of andere diensten de gezondheidswerkers te hulp.

Achtergrond: autobouwers massaal over op corona-producten

Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft al honderdduizenden mondmaskers geleverd aan Duitse ziekenhuizen. Daarnaast maakt VW nu ook kunststof houders voor gezichtmaskers in fabrieken in Wolfsburg, bij Audi in Ingolstadt en bij een reeks andere vestigingen. Dat gebeurt met 3D printing machines waarvan de groep er alles bij elkaar meer dan 50 in huis heeft die tot nu toe meestal auto-onderdelen uitdraaiden. VW doet dat samen in een groot internationaal consortium met rond de 250 bedrijven onder leiding van Airbus. De maskers gaan in eerste instantie naar Spanje waar de epidemie, wat Europa betreft, momenteel het ergst huishoudt.

Skoda

Skoda legt de laatste hand aan een 3D-printing-proces voor herbruikbare FFP3 beademingsapparaten die in Tsjechië zelf ter beschikking worden gesteld aan dokters, ziekenhuizen en verplegend personeel. Lamborghini heeft een deel van haar fabriek in Sant’Agata Bolognese overgeschakeld op mondmaskers en beschermende plastic schermen. Die producten vinden hun weg naar het ziekenhuis van Bologna. Seat gaat in Martorell bij Barcelona onderdelen voor mechanische ventilatoren maken en wil er ook mondmaskers uitdraaien maar wacht nog op de officiële goedkeuring daarvan.

PSA

PSA gaat samen met autotoeleverancier Valeo, de specialist in zuurstofapparatuur Air Liquide en Schneider Electric 10.000 beademingsapparaten leveren aan de Franse gezondheidszorg. Alles bij elkaar moeten 100 bedrijven voor zo’n 300 onderdelen zorgen waarna Air Liquide de eindproductie verzorgt. Het consortium hoopt de eerste apparaten al deze week te leveren. PSA heeft bovendien een team van vijftig – vrijwillige – onderzoekers aan het werk gezet om te kijken hoe en waar het zelf het ‘centrale blok’ voor die cruciale apparaten kan bouwen. Ook is een aantal werknemers overgeheveld naar een fabriek van Air Liquide in Antony. Het Franse autobedrijf heeft zelf al 400.000 mondmaskers aan de autoriteiten overgedragen ‘maar er wel voldoende overgehouden voor de werknemers die nog in de fabrieken werken’. Bovendien heeft de autodeeldienst Free2Move gratis auto’s ter beschikking gesteld aan gezondheidswerkers in Parijs, Madrid en Lissabon.

Fiat Chrysler

Fiat Chrysler is eind vorige week in haar Italiaanse fabriek in Cento begonnen met de fabricage van elektrokleppen voor beademingsapparaten voor Siare Engineering. Siare hoopt met die en andere hulp de productie snel te verdrievoudigen. FCA werkt bij het project samen met Ferrari en met haar eigen holdingmaatschappij Exor van de familie Agnelli. De fabriek in Cento ligt vanwege de coronacrisis al enkele weken stil maar is voor dit doel deels weer in bedrijf gesteld. Fiat werkt samen met Siare ook aan andere onderdelen voor de apparatuur die dan geproduceerd moeten worden in een fabriek in Bologna.

Renault

Renault heeft al haar fabrieken in Europa en daarbuiten vanaf half maart waar mogelijk omgeschakeld naar ‘essentiële producten voor de strijd tegen het coronavirus’. In eerste instantie zijn 120.000 mondmaskers die anders gebruikt worden in de spuiterij of bij andere werkzaamheden aan de gezondheidsdiensten geschonken. Ook Renault haalt daarnaast duizenden mondmaskers uit 3D-printers, zowel in Frankrijk als in Spanje. Een aantal fabrieken maakt inmiddels ook gezichtsmaskers voor medisch personeel. Enkele fabrieken in Frankrijk, Spanje en Roemenië (Dacia) werken samen met partners plannen uit om zo snel mogelijk beademingsapparaten te kunnen maken. Renault deelt de daarbij opgedane kennis met andere fabrikanten zodat die ook productielijnen op kunnen zetten. Verder heeft Renault in Zwitserland 100 ZOE’s ter beschikking gesteld aan het Rode Kruis en soortgelijke organisaties. In Denemarken zijn 100 deelauto’s van Renault’s Green Mobility voorlopig overgedragen aan de GGD daar.

Ford, GM

Aan de andere kant van de oceaan zetten ook Ford en General Motors alles in het werk om zo snel mogelijk beademingsapparatuur of onderdelen daarvoor te kunnen leveren. Ford doet dat in samenwerking met GE Healthcare in een fabriek in Rawsonville, Michigan, maar begint pas in de week van 20 april. Ford verwacht in 100 dagen 50.000 van die apparaten te leveren en kan de productie daarna opvoeren naar 30.000 per maand. Het vereenvoudigde model is geschikt voor de meeste Covid-19 patiënten en werkt op luchtdruk zonder elektriciteit, tekent Ford aan. General Motors werkt op haar beurt samen met Ventec Life Systems in een project dat overigens al lang begonnen was voordat president Trump weer eens tegen GM fulmineerde. Volgens GM wordt er capaciteit voor duizenden nieuwe machines gecreëerd ‘met een snelheid die tot voor kort ondenkbaar was’. Het autobedrijf zelf stelt hiervoor haar middelen en producten ter beschikking maar dan wel tegen kostprijs.

Achtergrond: autobouwers massaal over op corona-producten - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: autobouwers massaal over op corona-producten

Van Volkswagen tot Ferrari en van Lamborghini tot Peugeot, de autobouwers van de wereld schakelen massaal over op de productie van beademingstoestellen of mondmaskers voor de bestrijding van de coronacrisis. Ook schieten ze met gratis (deel)auto’s of andere diensten de gezondheidswerkers te hulp.

Achtergrond: autobouwers massaal over op corona-producten

Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft al honderdduizenden mondmaskers geleverd aan Duitse ziekenhuizen. Daarnaast maakt VW nu ook kunststof houders voor gezichtmaskers in fabrieken in Wolfsburg, bij Audi in Ingolstadt en bij een reeks andere vestigingen. Dat gebeurt met 3D printing machines waarvan de groep er alles bij elkaar meer dan 50 in huis heeft die tot nu toe meestal auto-onderdelen uitdraaiden. VW doet dat samen in een groot internationaal consortium met rond de 250 bedrijven onder leiding van Airbus. De maskers gaan in eerste instantie naar Spanje waar de epidemie, wat Europa betreft, momenteel het ergst huishoudt.

Skoda

Skoda legt de laatste hand aan een 3D-printing-proces voor herbruikbare FFP3 beademingsapparaten die in Tsjechië zelf ter beschikking worden gesteld aan dokters, ziekenhuizen en verplegend personeel. Lamborghini heeft een deel van haar fabriek in Sant’Agata Bolognese overgeschakeld op mondmaskers en beschermende plastic schermen. Die producten vinden hun weg naar het ziekenhuis van Bologna. Seat gaat in Martorell bij Barcelona onderdelen voor mechanische ventilatoren maken en wil er ook mondmaskers uitdraaien maar wacht nog op de officiële goedkeuring daarvan.

PSA

PSA gaat samen met autotoeleverancier Valeo, de specialist in zuurstofapparatuur Air Liquide en Schneider Electric 10.000 beademingsapparaten leveren aan de Franse gezondheidszorg. Alles bij elkaar moeten 100 bedrijven voor zo’n 300 onderdelen zorgen waarna Air Liquide de eindproductie verzorgt. Het consortium hoopt de eerste apparaten al deze week te leveren. PSA heeft bovendien een team van vijftig – vrijwillige – onderzoekers aan het werk gezet om te kijken hoe en waar het zelf het ‘centrale blok’ voor die cruciale apparaten kan bouwen. Ook is een aantal werknemers overgeheveld naar een fabriek van Air Liquide in Antony. Het Franse autobedrijf heeft zelf al 400.000 mondmaskers aan de autoriteiten overgedragen ‘maar er wel voldoende overgehouden voor de werknemers die nog in de fabrieken werken’. Bovendien heeft de autodeeldienst Free2Move gratis auto’s ter beschikking gesteld aan gezondheidswerkers in Parijs, Madrid en Lissabon.

Fiat Chrysler

Fiat Chrysler is eind vorige week in haar Italiaanse fabriek in Cento begonnen met de fabricage van elektrokleppen voor beademingsapparaten voor Siare Engineering. Siare hoopt met die en andere hulp de productie snel te verdrievoudigen. FCA werkt bij het project samen met Ferrari en met haar eigen holdingmaatschappij Exor van de familie Agnelli. De fabriek in Cento ligt vanwege de coronacrisis al enkele weken stil maar is voor dit doel deels weer in bedrijf gesteld. Fiat werkt samen met Siare ook aan andere onderdelen voor de apparatuur die dan geproduceerd moeten worden in een fabriek in Bologna.

Renault

Renault heeft al haar fabrieken in Europa en daarbuiten vanaf half maart waar mogelijk omgeschakeld naar ‘essentiële producten voor de strijd tegen het coronavirus’. In eerste instantie zijn 120.000 mondmaskers die anders gebruikt worden in de spuiterij of bij andere werkzaamheden aan de gezondheidsdiensten geschonken. Ook Renault haalt daarnaast duizenden mondmaskers uit 3D-printers, zowel in Frankrijk als in Spanje. Een aantal fabrieken maakt inmiddels ook gezichtsmaskers voor medisch personeel. Enkele fabrieken in Frankrijk, Spanje en Roemenië (Dacia) werken samen met partners plannen uit om zo snel mogelijk beademingsapparaten te kunnen maken. Renault deelt de daarbij opgedane kennis met andere fabrikanten zodat die ook productielijnen op kunnen zetten. Verder heeft Renault in Zwitserland 100 ZOE’s ter beschikking gesteld aan het Rode Kruis en soortgelijke organisaties. In Denemarken zijn 100 deelauto’s van Renault’s Green Mobility voorlopig overgedragen aan de GGD daar.

Ford, GM

Aan de andere kant van de oceaan zetten ook Ford en General Motors alles in het werk om zo snel mogelijk beademingsapparatuur of onderdelen daarvoor te kunnen leveren. Ford doet dat in samenwerking met GE Healthcare in een fabriek in Rawsonville, Michigan, maar begint pas in de week van 20 april. Ford verwacht in 100 dagen 50.000 van die apparaten te leveren en kan de productie daarna opvoeren naar 30.000 per maand. Het vereenvoudigde model is geschikt voor de meeste Covid-19 patiënten en werkt op luchtdruk zonder elektriciteit, tekent Ford aan. General Motors werkt op haar beurt samen met Ventec Life Systems in een project dat overigens al lang begonnen was voordat president Trump weer eens tegen GM fulmineerde. Volgens GM wordt er capaciteit voor duizenden nieuwe machines gecreëerd ‘met een snelheid die tot voor kort ondenkbaar was’. Het autobedrijf zelf stelt hiervoor haar middelen en producten ter beschikking maar dan wel tegen kostprijs.