JLR is de coronacrisis al verzwakt ingegaan en dreigt nu een zware klap op te lopen. De Britse dochter van Tata Motors zit middenin een grote bezuinigingsoperatie die 1,5 miljard euro op moet leveren maar wel al vele duizenden werknemers hun baan heeft gekost. In het laatste kwartaal van 2019, het derde van het gebroken boekjaar van JLR, werd weliswaar 360 miljoen brutowinst geboekt maar de vrije kasstroom kwam nog altijd ruim 160 miljoen negatief uit.

6 procent minder

Bovendien werd twee kwartalen eerder een verlies van 450 miljoen euro genoteerd dat aan het eind van het boekjaar in de cijfers mee zal tellen. Over de periode 1 april tot eind december 2019 verkochten de zustermerken samen met 557.700 exemplaren bijna zes procent minder auto’s dan een jaar eerder waarbij Jaguar het met een min van bijna elf procent het nog een stuk slechter deed dan Land Rover.

Afgewaardeerd

Het bekende Amerikaanse ratingbureau S&P heeft uitstaande leningen van JLR en het moederbedrijf vorige week dan ook afgewaardeerd. “De gevolgen van de coronacrisis op de wereldwijde automarkt slaan een grote deuk in de recente vooruitgang die het management van JLR heeft geboekt om het bedrijf terug te brengen naar winstgevendheid. Op haar beurt heeft dat de kredietpositie van Tata Motors ook weer verslechterd. Zelfs voor de uitbraak van Covid-19 was de verwachting dat JLR dit boekjaar minder auto’s zou verkopen.’’