D’Ieteren is met een marktaandeel van rond de 22 procent het grootste autobedrijf van België. Wereldwijd loopt vooral autoglasspecialist Belron (in ons land Carglass), waarvan D’Iederen meerderheidseigenaar is, grote schade op. ‘’Alle landen waar Belron aanwezig is worden momenteel getroffen door de coronacrisis en opereren op verschillende activiteitsniveaus. Italië, Frankrijk en Spanje hebben hun netwerk grotendeels gesloten, in overeenstemming met de overheidsmaatregelen, terwijl Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten actief zijn op een aanzienlijk lager activiteitsniveau.’’

Cashburn

“In alle landen werden maatregelen voor kostenbeheersing en kasbeheer geactiveerd om de cashburn te beperken tot het minimum; projecten zijn on hold gezet, en ook de capex-uitgaven zijn uitgesteld. Veel landen waar Belron actief is, helpen de lokale medische gemeenschappen waar ze maar kunnen, bijvoorbeeld door handschoenen en maskers te schenken, of door vrijwilligerswerk te doen. Elk land waar Belron aanwezig is, is ook in staat en klaar om de activiteit te hervatten zodra de lokale voorschriften dit toelaten.’’

Lockdown

In België zelf moest D’Ieteren per 18 maart alle vestigingen sluiten. De Belgische regering heeft de lockdown inmiddels verlengd tot 19 april met een mogelijke verdere verlenging. De werkplaatsen blijven wel essentiële diensten verlenen aan klanten in de gezondheids- en noodsector. Die hebben ook toegang tot wagens van de Contact Centers terwijl de Poppy-vloot (deelwagens) gratis beschikbaar is voor hen.

Uitstekend jaar

D’Ieteren had begin deze week net meegedeeld dat 2019 juist een uitstekend jaar is geweest. De verkopen namen, inclusief Belron, met 8,2 procent toe naar ruim acht miljard euro. Daarop werd een aangepaste winst voor belastingen geboekt van 300 miljoen euro, dat is 40 procent meer dan een jaar eerder. Van die winst kwam 119 miljoen van de autodivisie en 178 miljoen van Belron.